
Who Believes Propaganda? Media Effects
during the Anti-Japanese Protests in
Beijing*
Daniela Stockmann

ABSTRACT The Chinese media have undergone commercial liberaliza-
tion during the reform era. Interviews with media practitioners reveal that
media reform has brought about three different types of newspapers that dif-
fer with respect to their degree of commercial liberalization. Based on a
natural experiment during the anti-Japanese protests in Beijing in 2005,
this article shows that urban residents found more strongly commercialized
newspapers more persuasive than less commercialized newspapers. Provided
that the state can enforce press restrictions when needed, commercial liberal-
ization promotes the ability of the state to influence public opinion through
the means of the news media.

“We are not against the western media, but against the lies and fabricated stories
in the media” reads the opening paragraph of the website anti-cnn.com.
International media coverage of the Tibetan protests only a few months before
the Beijing Olympics in 2008 triggered a strong reaction inside China. Many
Chinese rejected American and European media coverage because of its per-
ceived lack of objectivity and fairness, as illustrated by heated debate on the inter-
net and slogans shouted during protests against Tibetan independence.1 Chinese
media practitioners took the opportunity to argue with propaganda authorities
for more media freedom: “If not even Chinese journalists are allowed to report
about the problems in Tibet, how can foreign journalists know about the
Chinese perspective about the events?”2 Indeed, by the end of the meeting of

* This article is part of a book project examining the impact of media commercialization on news content
and public opinion in China, tentatively titled Propaganda for Sale. For fruitful research collaboration I
would like to thank Iain Johnston, Shen Mingming and the members of the Research Center for
Contemporary China. I am also grateful for financial support provided by the Harvard-Yenching
Institute and the Center for Chinese Studies at the University of Michigan. Many thanks as well to
the participants of the Chinese politics workshop at the University of Wisconsin, Madison for helpful
comments and to Wang Mingde for research assistance.

1 See, for example, the blog by Phoenix TV journalist Luqiu Luwei at http://blog.sina.com.cn/s/
blog_46e9d5da0100961e.html, accessed 5 July 2008; see also Sina BBS at http://bbs.sina.com.cn/zt/w/
08/attackcnn/index.shtml, accessed 19 July 2008. On slogans see “Protests of the West spread in
China,” New York Times, 21 April 2008.

2 Conversation with journalist of official paper in Beijing, 19 December 2008.

269

© The China Quarterly, 2010 doi:10.1017/S0305741010000238



the National People’s Congress the Chinese media were able to report about the
protests, a highly sensitive issue rarely covered in the news.3 Accordingly, netizens
did not take up bias in the Chinese media as a topic of discussion. Instead, criti-
cism directed at foreign information sources implied that Chinese citizens found
the domestic media more trustworthy than foreign media sources.4

Since the Chinese state continues to exert a considerable amount of control
over the media, public support for domestic media reporting came as a surprise
to many observers. Which media sources does the Chinese public perceive as
credible and why? To what extent do Chinese citizens believe the mouthpiece
of the Chinese Communist Party? Not much is known about the answers to
these questions. So far, research on the media in China has focused on the chan-
ging relationship between media outlets and the state during the reform era.5

Little is known about how China’s changing media environment has affected
the persuasion of media audiences. Research on political trust reveals that
exposure to the media correlates positively as well as negatively with support
for the government, which has been interpreted as evidence that the Chinese pub-
lic either believes or disbelieves propaganda transmitted to them through the
news media.6 These contradictory results can be explained once we take into
account that ordinary citizens do not consider all media sources to be equally
credible, depending on the extent to which media outlets have undergone reform.
This article examines how commercial liberalization of newspapers, driven by

deregulation, commercialization and partial privatization, figured into media
effects on Beijingers’ views about Japan in the spring of 2005. The anti-
Japanese protests constitute an example of what Chinese media scholars call a
“public opinion crisis.” This term refers to situations in which there is a mismatch
between the position of the state and public opinion on a particular issue, thus
endangering social stability and slowing down economic growth.7 During the

3 See, for example, CCTV, 16 March 2008; People’s Daily, 17 March 2008; Beijing Youth Daily, 22 March
2008; Caijing, 24 March 2008; Sina, 15 April 2008.

4 Therefore, some observers suspected that “Anti CNN” messages were part of a larger propaganda effort
to discredit reports that contradicted the official line of the state. See New York Times, 25 March 2008;
Sueddeutsche Zeitung, 28 March 2008. Foreign Ministry spokesperson Qin Gang denied any direct links
between the website and the Chinese government. http://www.chinese-embassy.org.uk/eng/zt/fyrth/
t419160.htm, accessed 20 July 2008.

5 See, for example, C.-c. Li, Voices of China: The Interplay of Politics and Journalism (New York:
Guilford Press, 1990); D.C. Lynch, After the Propaganda State: Media, Politics, and “Thought
Work” in Reformed China (Stanford: Stanford University Press, 1999); A. Esarey, “Cornering the mar-
ket: state strategies for controlling China’s commercial media,” Asian Perspective, Vol. 29, No. 4 (2005),
pp. 37–83; Y. Zhao, Communication in China: Political Economy, Power, and Conflict (Lanham:
Rowman & Littlefield, 2008); J. Polumbaum and X. Lei, China Ink: The Changing Face of Chinese
Journalism (Lanham: Rowman & Littlefield, 2008).

6 J.J. Kennedy, “Maintaining popular support for the Chinese Communist Party: the influence of edu-
cation and the state-controlled media,” Political Studies, Vol. 57, No. 3 (2009), pp. 517–36; X. Chen
and T. Shi, “Media effects on political confidence and trust in the People’s Republic of China in the
post-Tiananmen period,” East Asia: An International Quarterly, Vol. 19, No. 3 (2001), pp. 84–118.

7 See, for example, J. Zhang, “Cong meijie fazhan jiaodu lun guojia yulun anquan” (“A discussion of
national public opinion security based on the development of the mass media”), PhD thesis, School
of Journalism and Communication, Peking University, 2006.

270 The China Quarterly, 202, June 2010, pp. 269–289



spring of 2005 there was a discrepancy between public opinion and the position of
the government on Sino-Japanese relations: ordinary citizens demanded a strong
reaction from the state, while the Foreign Ministry followed a more lenient
stance. To calm down public anger towards Japan the Propaganda
Department changed its management of the news media from relatively loose
to strict control over news content. By chance, a randomly sampled public
opinion survey was conducted in Beijing before and after these press restrictions,
thus providing a unique opportunity to examine how citizens reacted to changes
in media management. Beijingers made sense of a complicated media environ-
ment by attaching labels to different media outlets based on their perceived
level of commercial liberalization. More commercialized media outlets were per-
ceived as more credible than less commercialized ones. When the Propaganda
Department imposed restrictions on media content, commercial liberalization
promoted the ability of the state to influence public opinion through the means
of the mass media.

Media Reform and the Structure of the Chinese Newspaper
Environment
Economic reforms brought about changes in the structure of the Chinese state
media. Before the reforms all media were state-owned and financed by the
state, but budgetary constraints forced the government to sever media subsidies
as early as 1978.8 The media were encouraged to obtain outside funding through
advertising and increased sales. Today most media institutions finance themselves
with advertising revenues, though some continue to receive indirect or small state
subsidies.9 To facilitate commercialization the government provided lower levels
in the broadcast and print administrative hierarchy with greater authority over
programming, personnel and business decisions, and further promoted profit-
orientation of media outlets through investment. First broadcasting and then
print media became subject to the stock market in the late 1990s, and since
2002 non-media companies were allowed to invest in media groups. Although
there remain restrictions – the share of non-state investment in media outlets
must not exceed 49 per cent – the state has partially transferred property from
public to private ownership.10 Media reform thus included deregulation, com-
mercialization and partial privatization of media outlets.
Individual media outlets have been affected by commercial liberalization to

varying degrees, which has resulted in a complex media system. To learn about

8 See F.W. Houn, “Chinese communist control of the press,” Public Opinion Quarterly, No. 22 (1958–59),
pp. 435–48.

9 For example, Xinhua became 40% government and 60% self-supported in 1991. X. Xin, “A developing
market in news: Xinhua News Agency and Chinese newspapers,” Media, Culture & Society, Vol. 28,
No. 1 (2006), pp. 45–66.

10 “Guanyu guifan xinwen chubanye rongzi huodong de shishi yijian” (“Opinion on the implementation of
regulations on financial activities of the publication and press industry”), General Administration of
Press and Publications, 25 July 2003.

Who Believes Propaganda? 271



the nature of variation among newspapers I conducted 46 open-ended, semi-
structured interviews with editors and journalists in Beijing and Chongqing.
Figure 1 illustrates the structure of the Beijing newspaper market as seen by
local media practitioners. The x-axis displays the degree of commercial liberaliza-
tion of major newspapers in Beijing. Media practitioners distinguished between
three newspaper types. Official papers are sponsored by a government organ
and therefore include both Party (dangbao 党报) and political machine papers
( jiguanbao 机关报); these papers are financed by a mix of indirect state subsidies
and advertising, and are managed like a state organ.11At the other end of the spec-
trum are the commercialized papers (also referred to as dushibao都市报 or xiaobao
小报) which finance themselves solely through advertising and investment, and are
run like an enterprise with the goal of profit-making. Semi-official papers (also
called wanbao 晚报) do not receive investment and therefore fit between those
extremes. The three newspaper types vary with respect to their degree of commer-
cial liberalization, with official and semi-official papers lagging behind the most
progressive commercialized ones.
Since semi-official and commercialized papers shared many similarities in the

eyes of media practitioners, they often referred to these two as non-official
papers. Individual newspapers may not always fit neatly into these categories.
The China Youth Daily (Zhongguo qingnian bao 中国青年报), for example,
was often regarded as an official paper that “behaved” more like a non-official

Figure 1: Newspapers in Beijing as Perceived by Local Media Practitioners, 2005

Source:
Personal interviews by the author.

11 Official papers can largely rely on subscriptions by government offices at all levels of government (inter-
views no. 9, 10, 13, 22, 26, 27, 33, 34, 37, 40, 43, 46), but official papers can now also be bought at news-
paper stands (interviews no. 8, 34).

272 The China Quarterly, 202, June 2010, pp. 269–289



one. However, media practitioners made sense of a complicated media environ-
ment by distinguishing between different newspaper types, thus pointing towards
general tendencies within a more complex media system.
In addition to raising the degree of commercial liberalization, about half of my

interviewees spontaneously brought up variation in content when asked about
differences between newspaper types. Their assessment of space for news report-
ing is indicated on the y-axis of Figure 1. Official papers were described as focus-
ing on the most sensitive political issues. Commercialized papers were perceived
as a tabloid press stressing less sensitive issues related to society, sports and enter-
tainment. In the minds of media practitioners, commercially liberalized papers
were more distant from the official line of the state: their reports were perceived
to be closer to the boundaries of what was allowed than those of official papers.
Figure 1 shows that commercial liberalization and perceived space for news
reporting are linked to each other. When asked to rank newspapers in Beijing
in terms of their openness or closeness of reporting,12 interviewees said that
greater commercial liberalization was related to more space for reporting.
These results illustrate that media practitioners associated commercial liberal-

ization of the media with less government influence over the selection, framing
and wording of news stories. It would be wrong to conclude, however, that the
state has lost its ability to exercise influence over news content. Media prac-
titioners were well aware of this fact: 35 per cent of interviewees pointed out
that “China actually does not have a fully commercialized and truly private
media.” Traditional media outlets remain integrated into the political structure.
All major newspapers, radio and television stations are required to be registered
under state and Party organizations; they are owned by the Party,13 and they
remain subject to the General Administration of Press and Publications, the
State Administration of Radio, Film and Television, and the Propaganda
Department. These institutions can influence the organization of the media
industry, make personnel decisions and, most importantly, issue directives for
news content. Despite media reform the state can exert considerable control
over the news media, especially when an issue is seen as being core to social stab-
ility and economic growth. During protests, for example, the state is able to
respond quickly by convening meetings between editors and officials of the
Propaganda Department. Thus news content on a salient issue can be homogen-
ized within a day.
Synchronization of all media is only necessary, however, if most media outlets

communicate information to citizens that conflicts with the position of the state.
Under normal circumstances media practitioners feel free to report about issues
in any way they like as long as they do not overstep certain boundaries set by the

12 Translations of the Chinese terms kaifang and baoshou.
13 In 2001 the central government transformed state assets into Party-owned assets. Z. Hu, “The

post-WTO restructuring of the Chinese media industries and the consequences of capitalization,”
Javnost/The Public, Vol. 20, No. 4 (2003), pp. 19–36.

Who Believes Propaganda? 273



Propaganda Department.14 Within these general limitations individual media out-
lets differ with respect to their space for news reporting: some sources enjoy greater
autonomy than others, depending on how deeply they have undergone reform.

Media Credibility in China
Non-official papers often advertise themselves as “The Paper that Talks
Responsibly About Everything!” or “We make a Paper that is Close to
YOU!”15 These examples illustrate that newspaper types carry different labels
or shuxing (属性). These labels are related to two concepts, which together
make information sources credible: expertise and objectivity of the source.16

In my interviews I asked about perceptions of different kinds of newspapers.
Editors and journalists generally believed that official papers were experts on
the position of the state organization the paper was registered with, while non-
official papers were especially knowledgeable about the common people.
Official papers were described as “representing the government’s opinion”;17

non-official papers, however, stressed issues that were “close to ordinary people’s
lives.”18 In other words, less reformed, more tightly controlled media sources
were considered to be experts on the position of the state, while more reformed,
less tightly controlled media sources were seen as voicing public opinion.
In addition, media experts had opinions about the objectivity of different news-

paper types. Official papers were perceived to publish propaganda. When using
this term I refer to the Chinese term xuanchuan 宣传, which is used in a neutral
way similar to the English term “persuasion.”19 All my interviewees accepted the
need for propaganda for the collective benefit.20 Propaganda was based on sub-
jective opinion aimed at guiding the reader in a certain direction. This direction
was generally positive, emphasizing issues such as economic development,
social development and people’s happiness to keep the public in a positive

14 Interviews no. 5, 7, 8, 14, 16, 17, 21, 22, 25. See also A.-M. Brady, Marketing Dictatorship: Propaganda
and Thought Work in Contemporary China (Lanham: Rowman & Littlefield, 2008).

15 Slogans of the Xinjingbao and the Fazhi wanbao, respectively.
16 Expertise is defined as a source’s “presumed knowledge and ability to provide accurate information.”

See R. Petty and D. Wegener, Attitude Change: Multiple Roles for Attitude Change (Boston:
McGraw-Hill, 1998), p. 344. Objectivity refers to perceptions of media sources to be unbiased, accurate,
fair and “to tell the whole story.” See S. Iyengar and D.R. Kinder, Psychological Accounts of
Agenda-Setting (Beverly Hills: Sage, 1985); J. Miller and J. Krosnick, “News media impact on the ingre-
dients of presidential evaluations: politically knowledgeable citizens are guided by a trusted source,”
American Journal of Political Science, Vol. 44, No. 2 (2000), pp. 301–15.

17 Interviews no. 2, 8, 27, 43.
18 Interviews no. 8, 43.
19 Media scholar Chen Lidan defines xuanchuan as “Using various symbols to communicate a certain con-

cept in order to influence people’s thought and their actions.” L. Chen, “Yong shishi shuo hua shi xuan-
chuan fangfa er bu shi xinwen xiezuo guilu” (“Using facts to write news is a propaganda method and not
a rule to write news reports”), Renmin wang (People’s Net) (2003).

20 In this context the goal of ensuring social stability draws together people who have divergent opinions
and possibly hold incompatible positions on media control. See K. Latham, “Nothing but the truth:
news media, power and hegemony in south China,” The China Quarterly, No. 163 (2000), pp. 633–
54 at pp. 650–51.

274 The China Quarterly, 202, June 2010, pp. 269–289



mood.21 Propaganda was also characterized by selective reporting. Most of the
time this implied not being able to report an issue, especially when it was sensitive.
In contrast to propaganda, media practitioners believed that non-official

papers published what they called “real news.” Real news reported the facts in
a balanced fashion, providing the complete story including negative aspects.22

Non-official papers played “table tennis by the edge,” constantly pushing the
boundaries set by the state either by reporting quickly in order to pre-empt
instructions from the propaganda authorities or by not respecting previously
issued instructions.23 Overall, official papers were regarded as propaganda
organs, while semi-official and commercialized papers were perceived to be
more balanced in reporting.
Together, these differing views of expertise and objectivity create the percep-

tion of a reliable source. A source that seems to know the truth but nevertheless
appears to mislead is not perceived to be credible. Similarly, a source that appears
sincere but is not able to provide accurate information will be perceived as unre-
liable.24 Taking into account the fact that media credibility requires high levels of
both expertise and objectivity, official papers generally ranked lower in terms of
media credibility than non-official ones.
Media practitioners were not the only ones with these differing perceptions.

When Beijingers were asked “which paper gives you a feeling of trust?” 83 per
cent selected non-official papers while only 17 per cent chose official papers.25

This is not to say that official media sources do not serve an important function
in Chinese society. They are, in fact, very useful for telling citizens about the
goals and policies of the government. Nevertheless, their usefulness does not
necessarily mean that they are perceived as credible. Evidence for the different
levels of credibility is provided by a quasi-experimental study of media influence
on public opinion during the anti-Japanese protest in 2005.

A Quasi-Experimental Study of Attitude Change
In the spring of 2005 the Research Center of Contemporary China at Peking
University conducted the Beijing Area Studies of Beijing Residents (BAS). The
survey was originally planned for late 2004 (and thus named BAS 2004), but it

21 Interviews no. 38, 27, 4. See also Y. Kang, Xinwen yu zhengzhi yaolue (Summary of News and Politics)
(Beijing: Beijing guangbo xueyuan chubanshe, 2001).

22 Interviews no. 38, 27, 4. See also Z. Zhao and F. Cai, “Maohe er shenli: cong chuanbo neirong de jiaodu
kan xinwen yu xuanchuan de chayi” (“Apparently harmonious but actually different: difference between
news and propaganda from the perspective of communication content”), Eighth National Conference
on Communication Studies, Tsinghua University, Beijing, 2004.

23 Da bian qiu refers to an excellent shot in ping pong that hits the very edge of the table, making it extre-
mely difficult for the opponent to return it.

24 See, for example, A. Eagly, W. Wood and S. Chaiken, “Causal inferences about communicators and
their effects on opinion change,” Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 36, No. 4 (1978),
pp. 424–35.

25 D. Stockmann, “Media trust in China,” paper presented at the Annual Meeting of the Midwest Political
Science Association, 2006.

Who Believes Propaganda? 275



was delayed.26 Sampling was done according to probability proportional to size,
a form of stratified random sampling. Polling in the survey involved face-to-face
interviews by trained university students. The response rate was 56.1 per cent (n
= 617). More detailed information about question wording and variable coding
can be found in the online appendix at www.daniestockmann.net.
The timing of the BAS provides a unique opportunity for a quasi-experiment.

A quasi-experiment draws an analogy between a situation observed in real life
and an experiment. Its main advantage is that people can be observed behaving
naturally without artificially created treatments and settings being imposed upon
them. I employ a time-series experimental design, whereby the behaviour of simi-
lar people are observed over time throughout the course of the survey. At some
point a treatment is introduced, in this case a change in state control over news
media content about Japan after the first protest in Beijing. Since this method
relies on treatment groups without random assignment, however, the assumption
that members of treatment and control groups are indeed similar to each other
needs to be tested.27 The treatment group was slightly more educated, more afflu-
ent, younger and had slightly more males than the control group, features that
were controlled for in the statistical analysis.28 Therefore, it is plausible to inter-
pret changes between those interviewed before and after the protests as media
effects.

Course of Events and Newspaper Content
Nationalist outbursts of public anger towards Japan have been growing during
the reform era. The series of anti-Japanese demonstrations started in 1985
when Japanese Prime Minister Nakasone paid an official visit to the Yasukuni
Shrine on the 40th anniversary of Japan’s surrender. Protests continued sporadi-
cally throughout the 1990s, then occurred almost annually from 2001 until the
most recent wave in April 2005.29

By the spring of 2005 international relations between China and Japan were
becoming increasingly tense. In February Japan agreed with the United States
at security talks that the Taiwan Strait issue was a mutual security concern. As
the first such reference in the US–Japanese security alliance, this statement led
the Chinese government to express concern about Japanese intervention in

26 Interviews in one district were delayed for reasons unrelated to the protests. Results remain stable when
interviews in this district are controlled for.

27 See, for example, T.D. Cook and D.T. Campbell, Quasi-experimentation: Design & Analysis Issues for
Field Settings (Chicago: Rand McNally, 1979).

28 Table A1 in the Appendix displays differences between control and treatment groups. Tables A2 to A4
show that results remain stable when holding control variables constant.

29 M. Wan, Sino-Japanese Relations: Interaction, Logic, and Transformation (Stanford: Stanford
University Press, 2006); J. Reilly, “China’s history activism and Sino-Japanese relations,” China: An
International Journal, Vol. 4, No. 2 (2006), pp. 189–216; J.C. Weiss, “Powerful patriots: nationalism,
diplomacy and the strategic logic of anti-foreign protest,” PhD thesis, University of California, San
Diego, 2008.

276 The China Quarterly, 202, June 2010, pp. 269–289



China’s domestic affairs.30 In March, political ties between China and Japan had
become strained over rival claims to the Diaoyu islands in the East China Sea,
where both nations had taken steps to exploit reserves of natural gas. In early
April the Japanese government initiated procedures to grant Japanese firms the
right to conduct test drilling. At about the same time, the United Nations were
considering the promotion of Japan and other countries to permanent member-
ship on the Security Council. On 5 April the Japanese Ministry of Education
approved junior high school history textbooks that were interpreted as white-
washing Japanese war crimes during its occupation of China and South Korea
in the 1930s and 1940s, and violent attacks on Japanese businesses and protests
erupted in China as well as in South Korea, Vietnam, Canada and Europe.31

The first protest in Beijing took place on 9 April.32 After a peaceful demon-
stration in Zhongguancun district several hundred protesters tried to storm the
residence of the Japanese ambassador, hurling stones and bottles into the walled
compound before riot police broke down the confrontation. Meanwhile protests
were also taking place in Shanghai and other cities, until the government made it
clear that it would not tolerate any more. In Beijing a continuation of action was
effectively prevented on 17 April when police presence at a meeting point intimi-
dated protesters.33 The timing coincided with a meeting between Chinese Foreign
Minister Li Zhaoxing 李肇星 and his Japanese counterpart Nobutaka
Machimura as part of the seventh Asia–Europe Meeting.
Crisis management through the means of the mass media had started even ear-

lier. Before the demonstrations, editors and journalists in Beijing had not been
restricted when reporting about Japan.34 Immediately after the first demon-
stration, however, space for news reports closed. The Propaganda Department
issued instructions not to cover protest marches and to keep news reporting
close to the government line (see Figure 2).35 Self-censorship of news content
related to Japan continued throughout April and May for two main reasons.
First, spring has traditionally been a time in which students are likely to partici-
pate in protest marches: the May 4th movement and the 1989 demonstrations
started at about this time. Furthermore, the government expected two important
visitors in late April and early May, Lien Chan 連戰 and James Soong 宋楚瑜,
leaders of two influential parties in Taiwan. Lien Chan, the leader of the
Nationalist Party, visited the mainland for about a week in late April. This

30 The issue was brought up at a meeting between Koizumi and Hu at the Asian–African summit in May.
See People’s Daily Online, 2 May 2005.

31 New York Times, 9, 10 and 20 April 2005, Agence France Presse 14 April 2005, TASS, 6 March 2005.
32 In other cities protests had taken place in the first week of April. See China Daily, 1 April 2005, Deutsche

Presse Agentur, 7 April 2005.
33 Personal observation by the author.
34 None of my interviewees asked about issue sensitivity in international news reporting before 9 April

mentioned Japan. In handbooks used at newspapers in Beijing in order to train journalists Japan was
not mentioned as a sensitive issue.

35 Interviews no. 13, 20, 21, 25. See also Deutsche Presse Agentur, 11 April 2005, Agence France Presse, 10
April 2005, Herald Tribune, 20 April 2005, New York Times, 20 and 25 April 2005.

Who Believes Propaganda? 277



was the first time a Nationalist leader had been welcomed since the Nationalists
had retreated to Taiwan in 1949. Immediately after his visit, James Soong, the
leader of the People’s First Party, was expected for another nine-day trip to
the mainland. Space for news reporting on Japan continued to be tightly
restricted during and after the two politicians’ visits.36

These changes in media management constitute the treatment of our
quasi-experiment. The BAS was conducted between mid-March and mid-May,
thus allowing us to investigate the effects that the change of news content had
on people’s views about Japan during two periods. Before the first
anti-Japanese demonstration in Beijing the state had loosened control over the
news media. I therefore assign respondents who were interviewed during this
first period to the control group that allows us to observe people’s attitudes
and behaviour during periods of relatively unconstrained news reporting.
When space for news reporting closed after 9 April, Beijingers received a
“press restrictions treatment”: news content became more uniform and less nega-
tive. This provides an opportunity to investigate who was persuaded by the
sudden change in media messages.
A content analysis of articles on the Japanese history textbooks in the Beijing

Youth Daily (Beijing qingnian bao 北京青年报) and the People’s Daily (Renmin
ribao 人民日报) illustrate this point. To examine the tone in news reporting I
used a content analysis program that can handle Chinese characters.37 To derive
at the tone of each article I subtracted the number of negative from the number of
positive valence words within a semantic space of eight words before and after
terms that referred to Japan. Figure 3 demonstrates that both newspapers
became, on average, about eight words less negative after press restrictions had
been imposed by the Propaganda Department.38 While the Beijing Youth Daily
had been about two words more negative beforehand, the difference between

Figure 2: Timeline of Events in Beijing

36 Interviews no. 20, 21, 25.
37 For details see D. Stockmann, “Information overload? Collecting, managing, and analyzing Chinese

media content,” in A. Carlson, M. Gallagher, K. Lieberthal and M. Manion (eds.), Chinese Politics:
New Sources, Methods, and Field Strategies (New York: Cambridge University Press, forthcoming).

38 A t-test indicated that this change in the tone of news reporting was statistically significant at the 99% con-
fidence level (p = 0.006). Results do not change when controlling for article length or number of references
towards Japan. Results are included in the online appendix available at: www.daniestockmann.net.

278 The China Quarterly, 202, June 2010, pp. 269–289



the newspapers decreased after 9 April. Press restrictions also became evident in
an increased use of reports by the Xinhua News Agency since editors felt that it
was safe to re-print these articles.39 For example, the Beijing Youth Daily
increased the percentage of Xinhua reports on the history textbooks from 58 to
69 per cent; the Xinjingbao 新京报 even went from zero to 50 per cent.40

Why was the Beijing Youth Daily consistently more negative than the People’s
Daily when reporting about Japan? In an interview during the first week of April
an editor-in-chief explained:

Stockmann: Can you give an example of how these newspapers differ when they cover inter-
national news? (referring to a list of newspapers available in Beijing)
Editor: Let’s look at a recent example: when it comes to Japan there are differences in reporting.
Recently, the People’s Daily always reports about foreign policies. There is also some criticism,
but it represents less the sentiment and attitudes of ordinary people, it needs to focus on the offi-
cial side.… Papers like the China Youth Daily or the Global Times (Huanqiu shibao 环球时报)
are more commercialized. Commercialization means that they respond more to the demands of
the reader.

In an effort to attract readers non-official papers presented themselves as an out-
let for the anger of outraged citizens. For example, the Xinjingbao detailed how
the newly approved textbooks by the Japanese Ministry of Education down-
played Japan’s imperialist past.41 The Beijing Youth Daily featured the story of

Figure 3: Average Tone of News Reports about the Japanese History Textbooks
before and after 9 April 2005, n = 89

39 Today, Xinhua articles are rarely published as must-carry news. Interviews no. 13, 8, 21, 22.
40 An exception was the People’s Daily, which relied more heavily than usual on reports by its Japanese

correspondent.
41 Xinjingbao, 25 March 2005 and 6 April 2005.

Who Believes Propaganda? 279



Saburo Ienaga, a Japanese historian who refused to let the authorities censor his
textbooks, went to court about it and eventually won after 32 years.42 Numerous
articles emphasized the resistance of the Japanese state to changing how the
Second World War is taught in Japanese high schools.43 Reports in non-official
papers expressed anger and distrust in the Japanese government that allegedly
had not deviated from its expansionist plans since 1945.
Official papers, however, focused on official statements by both the Chinese

and the Japanese sides. For example, the People’s Daily contrasted reactions
by the two spokespersons of the Ministries of Foreign Affairs. The Chinese offi-
cial demanded that Japan should live up to its promise to reflect upon its history;
the Japanese politican emphasized that the position of the Japanese government
had not changed by the approval of the textbooks.44 In doing so, the People’s
Daily selectively restated the official reaction of the Japanese side.
Explanations as to why the controversial textbooks did not reflect government
opinion were not taken up by newspapers, although reporters had asked relevant
questions in press conferences.45

After 9 April different newspaper types continued to present themselves as
representatives of public opinion and the government. Apart from re-printed
Xinhua reports that publicized calls by the Foreign Ministry to express feelings
in a “calm, rational, and orderly manner in accordance with the law”46 and to
let the government handle the crisis through diplomatic ties,47 newspapers pub-
lished their own reports. The Beijing Youth Daily publicized a collection of quo-
tations from internet websites, for example, restating the opinion of netizen
“Fish”: “the behaviour of Japan hurt the feelings of the Chinese people and
we need to protest and express our sentiment, but we need to use legal and effec-
tive means to voice our opinions and don’t cause any trouble to the Party and the
government.”48 Meanwhile, the People’s Daily printed an article by “Zhong
Xuanli” 钟轩理, a pen name of an official at the Central Propaganda
Department,49 which warned not to use e-mail and short messages to mobilize
protest and not to cause public disorder. Instead, a true patriot had the goal of
furthering the stability of society and the development of the country, and revi-
talizing the nation.50 With less difference in tone and choice of topics, the framing

42 Beijing Youth Daily, 5 April 2005, Xinjingbao, 6 April 2005.
43 See, for example, additional articles in Beijing Youth Daily, 5 April 2005, Jinghua shibao, 6 April 2005.
44 People’s Daily, 6 April 2005. Similar reports were published in the China Daily.
45 See, for example, http://www.mofa.go.jp/announce/press/2005/4/0405.html#7, accessed 4 August 2008.
46 According to the demonstration law from 31 October 1989, Chinese citizens have the right to demon-

strate, but have to apply for permission at the Public Security Bureau first. See www.gjxfj.com/2005-01/
13/content_3560962.htm, accessed 23 July 2008.

47 On 10 and 12 April, media briefings with Foreign Ministry spokesman Qin Gang were convened. See
http://www.fmprc.gov.cn, accessed 31 May 2007. For reports see Beijing Youth Daily, 13 April 2008,
Jinghua shibao, 13 April 2005, China Daily, 13 April 2005. Similar announcements by the spokesperson
of the Public Security Bureau followed. See People’s Daily and Beijing Youth Daily, 22 April 2005.

48 Beijing Youth Daily, 24 April 2005.
49 Pen names that sound similar to respective state and Party units are sometimes adopted by officials when

publishing in the Chinese media. Lingdao juece sinxi (Leadership Decision News), 4 February 2008.
50 People’s Daily, 26 April 2005.

280 The China Quarterly, 202, June 2010, pp. 269–289



of the articles remained the key difference between non-official and official
papers.
Overall, newspaper reporting about Japan became considerably more positive

after press restrictions were imposed. Official and non-official newspapers varied
in terms of tone, topics and framing of articles, but the basic political messages
were much the same for the different newspaper types. Nevertheless, slight differ-
ences in the way in which the news was delivered in the non-official papers con-
tributed to creating the label of a news product that is credible. Yet if official
papers ranked low in terms of their credibility, why did some Beijingers decide
to read them?

Patterns of Newspaper Consumption
Newspapers are one of the most popular news media sources in urban areas.51 In
recent years they have continuously been ranked the second favourite news media
source after television.52 In Beijing about 80 per cent of urban residents read
newspapers. Most of the time people read them in the late afternoon or evening,
skimming the headlines first and reading the article in more detail if interested. In
1996 readers in Beijing spent, on average, 42 minutes a day reading newspapers.
In contrast to Europe and the United States, people in China usually read the
newspaper at their work unit or purchase it at a newspaper stand rather than sub-
scribe.53 As a consequence, Chinese readers switch frequently between newspa-
pers and read a great variety of them. In Beijing, for example, people read, on
average, two different newspapers; some read up to ten.54

Urban residents generally favour non-official papers: in 2005 only about 36 per
cent of readers chose to read official papers in Beijing. Among non-official papers
semi-official ones were the most popular with about 83 per cent of readers. The
situation of commercialized papers was similar to that of official papers, with
about 39 per cent of readers.55

The readers of the three newspaper types differed in terms of their income, edu-
cation, profession and sedentariness. To illustrate the differences I developed pro-
files for four types of readers in Beijing, henceforth called Old Wang, Comrade

51 In the 1990s villagers preferred television and radio over newspapers. X. Zhang, “Wo guo nongcun xin-
wen chuanbo xiantai yanjiu” (“A study of media communication in China’s rural region”), in C. Chen
and X. Mi (eds.), Zhongguo chuanbo xiaoguo toushi (A Perspective on Media Effects in China)
(Shenyang: Shenyang chubanshe, 1989), pp. 146–66.

52 95.3% of Beijingers watched television, 72.5% read newspapers and 26% listened to the radio in 2000. H.
Ke, Meijie yu aoyün: yige chuanbo xiaoguo de shizheng yanjiu (The Media and the Olympics: A
Quantitative Study of Media Effects) (Beijing: Zhongguo chuanmei daxue chubanshe, 2004). The pattern
was similar in the BAS 2004.

53 In 1996, about 30% of Beijing residents subscribed to newspapers using their personal funds as opposed
to public funds. G. Yu,Meijie de shichang dingwei: yige chuanbo xuezhe de shizheng yanjiu (The Position
of the Media Market: A Quantitative Approach to the Study of Communications) (Beijing: Beijing
guangbo xueyuan chubanshe, 2000).

54 Ibid. This was consistent with the BAS 2004 data.
55 Most Beijingers read newspapers from two different newspaper types.

Who Believes Propaganda? 281



Shu, Mrs Li and Little Zhao. These profiles are empirically drawn based on pre-
dicted probabilities to read different kinds of newspapers among BAS respon-
dents. Detailed results of the multiple probit analysis can be found in Tables
A2 and A3 in the Appendix.
Old Wang represents the average reader in Beijing in 2005. He earned about

2,338 yuan per month and had received about 11 years of education, which
was equivalent to a Chinese high school degree. He preferred to read semi-official
papers, particularly the Beijing Evening News (Beijing wanbao 北京晚报). Old
Wang was only 37 per cent likely to read official papers.56

Comrade Shu, Mrs Li and Little Zhao differed from Old Wang in ways that
made them more likely to use other paper types. Official papers are read by
the two kinds of readers named Comrade Shu and Mrs Li. Comrade Shu ident-
ified himself as a regular official working for a Party or government unit, who
received about three more years of education and had a monthly salary about
four times higher than Old Wang (about 9,464 yuan). Party and government
units usually subscribe to official papers to make sure that officials are informed
about political decisions made by state units at higher and lower levels of govern-
ment. Since Comrade Shu was conveniently supplied with newspapers at work,
he was 71 per cent likely to read official newspapers,57 about 34 per cent more
likely than Old Wang.
Mrs Li also favoured official papers, but in contrast to Comrade Shu, who also

bought commercialized papers, she exclusively read them. Mrs Li was a neigh-
bourhood committee worker. These workers often organize collective newspaper
readings for senior citizens and are therefore supplied with newspapers at work.
Her low salary (about 936 yuan) may explain her reluctance to purchase non-
official papers at newspaper stands. Overall, she was 63 per cent likely to read
official papers.58

Finally, Little Zhao was part of a group of residents that tends to be more
mobile and internationally oriented than the average Beijinger. In contrast to
Old Wang, Little Zhao had spent most of his life at places other than Beijing,
travelled to North America or Europe, had studied some English and surfed
the internet. These characteristics made him 75 per cent likely to read commer-
cialized papers, which was about 42 per cent more likely than Old Wang.59

Why did cadres and neighbourhood committee workers in Beijing choose to
read official papers? Subscriptions by their work units made these papers easily
accessible to them, and their professions required knowledge about government
policies. Therefore, they primarily read official papers because this knowledge

56 95% confidence interval ranged between 31 and 42%.
57 95% confidence interval ranged between 53 and 85%.
58 95% confidence interval ranged between 36 and 86%.
59 95% confidence interval ranged between 55 and 90%. Old Wang is only 33% likely to read commercia-

lized papers (95% confidence ranged between 24 and 42%). A dummy variable for having travelled to
countries in Europe or North America was dropped from the analysis, because it predicted the use of
commercialized papers perfectly. Results can be retrieved from the author upon request.

282 The China Quarterly, 202, June 2010, pp. 269–289



was useful to them. Yet reading official papers did not necessarily entail that
readers were convinced by their content. A closer examination of how readers’
selection of newspapers changed over time further illustrates this point.
Figure 4 shows how readers in China reacted to press restrictions and the first

official visits by Taiwanese leaders to China since 1949 (see also Tables A2 and
A3 in the appendix). Once press restrictions were imposed on the news media and
media content became more positive than public opinion, readers searched for
the news product that they expected to divert from the official line and to report
from the perspective of ordinary citizens.60 Accordingly, all readers moved away
from official papers towards non-official papers.61 Readers of non-official
papers, such as Old Wang and Little Zhao, became slightly more likely to select
commercialized papers. Yet official events provided an incentive for them to

Figure 4: The Average Beijinger’s Use of Newspapers Types Over Time (among
readers)

Source:
BAS 2004.

60 For further explanations of how utility can induce selective exposure to information that conflicts with
pre-held beliefs see L. Festinger, A Theory of Cognitive Dissonance (Evanston: Row, 1957); D. Frey,
“Recent research on selective exposure to information,” Advances in Experimental Social Psychology,
Vol. 19 (1986), pp. 41–80.

61 After 9 April those Beijingers with the most negative views of Japan avoided newspapers. See
D. Stockmann, “What kind of information does the public demand? Getting the news during the
2005 anti-Japanese protests,” in S. Shirk (ed.), Changing Media, Changing China, forthcoming. Since
non-readers were excluded from the statistical analysis, avoidance did not influence the empirical results
presented here.

Who Believes Propaganda? 283



move back to their regular patterns of newspaper use.62 Visits by Lien Chan and
James Soong were big media events that were continuously reported about even
after they had returned to Taiwan.63 Once incentives were given to citizens to
look for information about how the government dealt with the two politicians,
they became again more likely to read official papers – while remaining sceptical
about news content on Japan. This scepticism also showed when examining
media effects.

Appeasement of Angry Citizens through the Media
To understand how the Chinese media influenced citizen opinion during the
anti-Japanese protests we need to take a closer look at how people learn about
issues through the news media. Exposure to the news media alone does not
change attitudes. Research in political communication has shown that a person’s
level of attentiveness to an issue affects whether that person is influenced by the
mass media.64 For example, if readers do not pay attention to international news
and therefore skip that section of the newspaper, they will not be affected by
reading the paper. Because of the increasing tension in Sino-Japanese relations
leading up to the protests, I assume that most readers in Beijing were at least
moderately attentive to news related to Japan at the time. Therefore, we should
be able to detect media effects when investigating whether the relationship
between newspaper consumption and sentiment towards Japan differs between
Beijingers interviewed before and after 9 April.
Since Beijingers reportedly read a number of newspapers, I created a variable

that measured the extent to which a reader was, on average, exposed to commer-
cialized messages. The BAS contained information about which and how many
newspapers respondents were reported to read. Based on how commercially lib-
eralized media practitioners had assessed each paper (see Figure 1), I assigned
weights to each newspaper and calculated the average score among all newspa-
pers a person read. The resulting variable ran from zero to one, with low numbers
reflecting being, on average, exposed to official messages and high numbers
being, on average, exposed to commercialized messages. To interpret the statisti-
cal results it is helpful to consider where the readership profiles introduced in the
previous section end up on this scale of exposure to commercialized messages.

62 The assumption here is that readers who were interested in Japan were also interested in the outcome of
the visits. Indeed, according to the BAS sample, Beijingers who worry about Japanese imperialism tend
to also feel threatened by Taiwanese independence (correlation was 0.6).

63 After both leaders had left the mainland official papers continued to feature articles related to their visits
throughout May. For example, the People’s Daily published 12% of all articles on Soong and 17% on
Lien after their respective visits.

64 Moderately aware citizens tend to be most easily persuaded by news media messages, because poorly
aware citizens do not receive media messages and the highly aware are more resistant to change their
pre-held attitudes. W. McGuire (ed.), Personality and Susceptibility to Social Influence (Chicago:
Rand McNally, 1968), pp. 1130–87; P.E. Converse, “The nature of belief in mass publics,” in D.
Apter (ed.), Ideology and Discontent (New York: Free Press, 1964), pp. 206–61; J. Zaller, The Nature
and Origins of Mass Opinion (New York: Cambridge University Press, 1992).

284 The China Quarterly, 202, June 2010, pp. 269–289



Mrs Li ended up at the lower and Little Zhao at the higher end of the scale;
Comrade Shu and Old Wang fell in between these two extremes.
To analyse media effects I investigated the two-way interaction between

exposure to commercialized messages and the dummy variable for being inter-
viewed after 9 April (see Table 1). Before 9 April readers of commercialized papers,
such as Little Zhao, felt about 14 degreesmore negative towards Japan than readers
of official papers, such as Mrs Li. As a standard for comparison, being exposed to
commercialized messages made about as much of a difference as having a strong
nationalist identity, which decreased Beijingers’ feelings towards Japan by about
12 degrees, on average. Yet after press restrictions had been imposed, readers
with different readership habits became more similar to one another, as indicated
by the positive (though statistically insignificant) sign of the interaction term.65

Now Little Zhao only felt about 8 degrees colder towards Japan than Mrs Li.
Consistent with the synchronization of news content, Beijingers with different read-
ership habits differed less in terms of their attitudes towards Japan. Press restric-
tions resulted in more homogenous views among readers.

Table 1: OLS Regression Results on Positivity towards Japan among Readers

Positive views of Japan
(feeling thermometer)

Variable Coefficient (s.e.)
Exposure to commercialized messages −14.33** (7.1)
Exposure to commercialized messages *

post-9 April interview
6.33 (10.68)

Post-9 April interview −9.62* (5.85)

Control variables:
Watching TV news −2.65 (3.64)
Reading the news online −8.44*** (2.71)
National identity −12.5*** (3.94)
Japan threat perceptions −8.36*** (3.18)
Travel to Japan 10.14* (5.94)
Education 3.73 (13.18)
Age 38–53 5.56*** (2.01)
Female 1.67 (1.99)
Intercept 50.66*** (13.19)

R-squared 0.11
Valid N 481

Notes:
p-value * p < 0.1; ** p< 0.05; *** p < 0.01.

Source:
BAS 2004.

65 The coefficient of the interaction term was not statistically significant because of the small n of the treat-
ment group. This indicates that we cannot be 95% certain that we would retrieve similar results over
repeated samples. However, the dynamics are similar when comparing Beijingers’ use of the internet
and newspapers, thus further providing evidence that “new” media are more effective than “old”
media in appeasing citizens. See Stockmann, “What kind of information does the public demand?”

Who Believes Propaganda? 285



In addition to inducing greater uniformity, the media were also able to appease
angry citizens, which can be observed when examining the effects of the press
restrictions as exposure to commercialized messages varies. The anti-Japanese
protests induced a sense of crisis among Beijingers: even though news reporting
about Japan became more positive after 9 April, those exposed to official mess-
ages, such as Mrs Li, felt about 9 degrees colder towards Japan than before the
protests, as indicated by the dummy variable. Scepticism about news reporting
made readers of official papers resistant to changes in the tone of the reports.
Yet exposure to commercialized messages pulled readers’ views of Japan into a
positive direction of up to 6.33 degrees. For example, Little Zhao only felt
about 3 degrees colder towards Japan after 9 April than beforehand. Although
reporting in official as well as more commercialized papers was roughly uniform,
the commercial wrapping of newspapers made readers more susceptible to the
nature of the news reports. Everyone felt more negatively towards Japan after
the demonstrations, but being exposed to commercialized messages mitigated
the effect.
Taking into account that Beijingers read more than one newspaper further con-

firms these results.66 Readers of official papers, such as Mrs Li, became more
resistant to news reporting as they read more newspapers. Despite highly negative
press reporting before 9 April, reading more papers made them feel more warmly
towards Japan; and regardless of the more positive tone in the press after 9 April,
exposure to more papers made them feel colder. Yet as readers consumed more
commercially liberalized papers, the situation was reversed. When reading
additional papers, readers of commercialized papers, such as Little Zhao,
expressed more negative views towards Japan before 9 April and more positive
ones afterwards. Less commercialization was associated with greater scepticism
while more commercialization boosted the crediblity of media sources. Once
press restrictions were imposed, the commercial liberalization of the media
assisted the state in appeasing angry citizens.

The Role of Commercialized Media during the Public Opinion Crisis
Despite the manifold literature on the Chinese media, there has been little
research so far on media effects in the China field. The results presented in this
article demonstrate that Chinese leaders are able to manipulate public opinion
during a crisis. The Propaganda Department effectively cooled off hostility
towards Japan by imposing press restrictions during the anti-Japanese protests
in 2005. Commercial liberalization of the media played a key role in guiding pub-
lic opinion into a more positive direction. Slight differences in news reporting
among different newspaper types boosted the credibility of non-official papers

66 Detailed statistical results are included in Table OA2, Figures OA1 and OA2 in the online appendix.
Results show that the alternative explanation that people in a state of crisis will seek more information
outlets was not confirmed. Readers tended to consume fewer rather than more newspapers after 9 April.

286 The China Quarterly, 202, June 2010, pp. 269–289



in the eyes of readers. As a result, Beijingers preferred to read and believe papers
that were more strongly commercialized.
Yet the case of the anti-Japanese protests also shows that commercial liberal-

ization of the media benefits the state only as long as the Propaganda
Department is able to impose press restrictions effectively on media outlets
when needed. When space for news reporting was loosely controlled, editors
and journalists attempted to satisfy the perceived demands of their readers and
thus published highly critical stories about Japan. Because of the credibility
bonus that comes with commercial liberalization, non-official papers were par-
ticularly effective in accelerating negativity towards Japan. When being loosely
controlled, commercialized media outlets can act as a catalyst for disagreement
between citizens and government and thus facilitate protest.
At times, these dynamics may be helpful for propaganda authorities. To a cer-

tain extent Chinese political leaders profited from tolerating public expressions of
negativity. Domestically, nationalists could have easily turned against the regime
when not allowed an outlet to express their anger. Internationally, protesters
added to the legitimacy of foreign policy positions as the public display of the
Chinese people’s resentment increased the audience costs of the Chinese central
leadership.67 Accordingly, the Propaganda Department only stepped in after
Beijingers had been permitted to voice their feelings in a demonstration. In the
absence of press restrictions the government “outsourced” media control to the
market and thus gave tacit consent to the mobilization of resentment against
Japan through the means of the mass media.
Similarly, Chinese leaders had nothing to fear from lifting restrictions on the

protests in Tibet in 2008. The case of the anti-Japanese protests shows that, at
least in Beijing, readers prefer to read and trust media that report about the
“real news” of the day from the perspective of ordinary citizens. Not surprisingly,
once media outlets were free to respond to the demands of primarily Han audi-
ences on Tibet, they were supporting the position of the central authorities in the
conflict. As long as the Chinese Communist Party retains its ability to enforce
press restrictions when necessary, commercial liberalization of the media can
be used as a tool to achieve policy goals in times of crisis.

67 The side with higher audience costs is less likely to back down in a foreign crisis and therefore able to
signal its intentions to other states more credibly than states with lower audience costs. J.D. Fearon,
“Domestic political audiences and the escalation of international disputes,” American Political
Science Review, Vol. 88, No. 3 (1994), pp. 577–92. Weiss, “Powerful patriots: nationalism, diplomacy
and the strategic logic of anti-foreign protest.”

Who Believes Propaganda? 287



Appendix

Table A1: Demographic Characteristics of Readers

Respondent characteristics by experimental groups,
average (s.d.)

Whole survey Pre-protest Press restrictions
Years of education 11.34 (3.17) 11.43 (2.79) 12.03 (3.04)
Personal income in yuan 2,212.28 (5918.01) 2,212.92 (7,266.22) 2,548.68 (4,409.72)
Female 0.43 (0.5) 0.43 (0.5) 0.38 (0.49)
Age 47 (9.78) 48.3 (9.51) 45.21 (9.6)

Valid N 617 385 232

Source:
BAS 2004.

Table A2:Multiple Probit Regression on Use of Official Papers Among Readers in
Beijing

Use of official papers (among readers)

Variable Basic model,
coefficient (s.e.)

Extended model,
coefficient (s.e.)

Press restrictions −0.47*** (0.15) −0.47*** (0.15)
Official visits 0.53** (0.27) 0.63** (0.27)

Control variables:
Cadre 0.19 (0.21) 0.11 (0.22)
Party or state unit 0.60*** (0.22) 0.56*** (0.23)
Neighbourhood committee worker 0.68* (0.38) 0.76** (0.39)
Education 1.07 (0.73) 1.10 (0.83)
Personal income 0.46 (0.31) 0.41 (0.33)
Positive views of Japan - 0.44 (0.28)
Percentage of life spent in Beijing - 0.03 (0.44)
Travel to Europe or North America - 0.58 (0.36)
Reading the news online - −0.27 (0.18)
Studied some English - 0.23 (0.14)
Age - 1.01 (0.62)
Female - −0.16 (0.13)
Intercept −1.51** (0.62) −2.44*** (0.83)

Pseudo R-squared 0.05 0.07
Valid N 492 484

Notes:
z-value * z < 0.1; ** z< 0.05; *** z < 0.01.

Source:
BAS 2004.

288 The China Quarterly, 202, June 2010, pp. 269–289



Table A3: Multiple Probit Regression on Use of Commercialized Papers Among
Readers of Non-Official Papers in Beijing

Use of commercialized papers (among
readers of non-official papers)

Variable Basic model,
coefficient (s.e.)

Extended model,
coefficient (s.e.)

Press restrictions 0.1 (0.17) 0.06 (0.18)
Official visits −0.68** (0.34) −0.57* (0.35)

Control variables:
Studied some English 0.27 (0.17) 0.32* (0.18)
Percentage of life spent in Beijing −0.53 (0.42) −0.49 (0.53)
Reading the news online 0.61*** (0.20) 0.56*** (0.21)
Education −1.87* (1.10) −2.37** (1.13)
Personal income −0.47 (0.95) −0.52 (0.37)
Positive views of Japan - 0.13 (0.34)
Age - −0.01 (0.71)
Female - −0.17 (0.15)
Intercept 1.72** (0.95) 2.13** (1.04)

Pseudo R-squared 0.05 0.06
Valid N 314 306

Notes:
z-value * z < 0.1; ** z< 0.05; *** z < 0.01.

Source:
BAS 2004.

Who Believes Propaganda? 289


