
 1 

Online Appendix 
 

Daniela Stockmann, “Race to the Bottom:  Media Marketization and Increasing Negativity 
toward the United States in China,” Political Communication, 28:3, 2011, pp. 268-290. 

 
 
Beijing Area Studies, 1998-2004. 
The BAS has been conducted annually since 1995 by the Research Center on Contemporary 
China (RCCC) at Peking University, sampling about 1000 Beijing residents. In 2004 the 
response rate was 56.1% (n= 617).1 Sampling was done according to probability proportional to 
size (PPS), a form of stratified random sampling. Lists of registered Beijing residents (with 
Hukou) are issued every year, but exclude migrant workers. The polling of the BAS involves 
lengthy face-to-face interviews with respondents conducted by trained graduate students. The 
survey data was double-checked several times before release. 
 
Question Wording and Coding of Variables: 
Positivity toward the United States:  “Which newspapers (on this list) have you read yesterday / 
the day before yesterday / within the past 7 days?”  
Cadre:  Dummy variable based on profession.  

Family Income:  Middle Class ranges between RMB 800 and 2,900, upper middle-class between 
RMB 3,000 and 10,000. Based on Johnston (2004).  

 

                                                
1 Due to the growing number of polls conducted by market research companies, response rates are in 
decline. 



 2 

Additional Figures and Tables 
 
Figure OA1. Rise and Decline of Popular Newspapers in Beijing. Source: CTR Market 
Research.2 

 
Figure OA2. Decline and Rise of Popular Newspapers in Chongqing. Source: CTR Market 
Research. 

Decline and Rise of Popular Newspapers in Chongqing

0

10

20

30

40

50

60

1999 2000 2001 2002 2003 2004

Year

P
er

ce
n
ta

g
e 

o
f 

R
ea

d
er

sh
ip

People 's Daily

Chongqing Daily

Chongqing Evening News

Chongqing Shangbao

 
 
                                                
2 Data points from 1982 and 1996 are from (Beijing Academic Association of Journalism; Yu, 2000a), 
respectively. After 1996 data are taken from CTR market research, which is based on PPS random 
sampling conducted face-to-face in local dialect. Average response rate was 65 %. 



 3 

Table OA1. Media Content as a Prisoner’s Dilemma. Source: Modified based on Hamilton 
(1998). 
 

  Nonofficial Paper 
   

Less Negativity 
 

More Negativity 
 

Less 
Negativity 

 
X,X 

 

 
X-B, X+B 

 
 

Official Paper 
 

More 
Negativity 

 
X+B, X-B 

 

 
X-C, X-C 

 
 
 
 
Table OA2. Likelihood to read a Newspaper among Cadres and Readers of Interest to 
Advertising Companies. Source: BAS 2004. 
 
               Paper 
 
Audience 

People’s 
Daily 

Beijing 
Daily 

Beijing 
Evening 

News 

Beijing 
Youth Daily 

Beijing 
Times 

 
Cadres 

 

20.41 % 
(10) 

30.61 % 
(15) 

55.10 % 
(27) 

32.65 % 
(16) 

14.29 % 
(7) 

 
Middle Class a 

 
 

12.41 % 
(34) 

13.14 % 
(36) 

50 % 
(137) 

9.85 % 
(27) 

7.66 % 
(21) 

 
Upper Middle 

Class b 
 

10.94 % 
(28) 

19.53 % 
(50) 

53.91 % 
(138) 

32.03 % 
(82) 

8.59 % 
(22) 

 

                                                
a Measured based on family income between RMRB 800 – 2,900. Coding based on Johnston (2004). 
b Measured based on family income between RMRB 3,000 – 100,000. Coding based on Johnston (2004). 



 4 

Table OA3. Change in Positivity toward the US among Cadres and Readers of Interest to 
Advertising Companies. Source: BAS 1998, 2002. 
 
               
 
                Year 
 
 
Audience 

 
Positivity 

1998 
 

Average 
(s.d.) 

 

 
Positivity 

2002 
 

Average 
(s.d.) 

 

Change 
 

2002-1998 
(s.e.) 

 
Cadres 
 

56.23 
(25.21) 

46.88 
(26.93) 

-9.35 
(6.81) 

 
Middle Class a 
 
 

60.95 
(23.39) 

52.06 
(24.7) 

-8.89*** 
(1.81) 

 
Upper Middle 
Class b 
 

63.08 
(24.82) 

52.58 
(24.34) 

-10.5*** 
(2.54) 

p-value  * p<0.1;   ** p< 0.05;   *** p< 0.01; 
 
 

                                                
a Measured based on family income between RMRB 800 – 2,900. Coding based on Johnston (2004). 
b Measured based on family income between RMRB 3,000 – 100,000. Coding based on Johnston (2004). 



 5 

Table OA4. Changes in the Tone of News Reporting Over Time. Source: USCATA.3 
 

  

 
Dependent Variable 

Tone of News Reporting about the US 
 

Coefficient 
(s.e.) 

 

 Among All Articles People’s 
Daily 

Beijing 
Evening News 

0.257*** People's Daily 
(0.088) 

-- -- -- 

0.067 People's 
Daily*2003 (0.103) 

-- -- -- 

-0.139** -0.197*** -0.308*** -0.171* 2003 
(0.066) (0.074) (0.117) (0.096) 

0.451*** 0.374*** 0.139 0.484*** China and the 
US (0.053) (0.075) (0.118) (0.099) 

0.157 0.398** 0.061 China and the 
US * 2003 -- 

(0.102) (0.156) (0.135) 
-1.381*** -1.192*** -1.101*** -1.530*** Politics 

(0.189) (0.185) (0.275) (0.26) 
-0.896*** -0.321* -1.090*** -0.626* Sensitivity Over 

Time (0.222) (0.179) (0.279) (0.355) 
1.070* 1.074* 1.241* 0.778 Length 
(0.569) (0.57) (0.727) (0.892) 

0.404*** 0.398*** 0.806*** 0.410*** Constant 
(0.069) (0.071) (0.145) (0.092) 

     
N 2,272 2,272 945 1,327 
R2 0.07 0.07 0.07 0.08 
p-value  * p<0.1;   ** p< 0.05;   *** p< 0.01; 

                                                
3 Results remain robust when deleting outliers and when including further control variables. Results can be retrieved 
from the author. 



 6 

Measurement Validity Testing of Sanctioned and Nonsanctioned Topics 
 
To test the validity of my measures for non-sanctioned and sanctioned topics I rely on three lists 

of keywords frequently censored by website administrators.4 These lists differ in degree of 

sensitivity and contain terms referring to specific names and events associated with, for example, 

the 1989 student demonstrations, as well as general topics, including such terms as, for example, 

“human rights,” “democracy,” or “freedom.” Articles that mentioned a highly sensitive keyword 

were coded as three, articles that mentioned a sensitive keyword received a two and articles with 

references to somewhat sensitive keywords were coded as one; zero indicates that none of the 

keywords were mentioned in the article. 

As expected, Table OA5 illustrates that issue sensitivity increases as article become more 

relevant to China and particularly Chinese officials involved in foreign policy-making. To 

simplify presentation of results, I present cross-tables here of average sensitivity in articles that 

do or do not mention political leaders (including a list of names of American, international, and 

Chinese policymakers) and that do or do not mention China in addition to the US.  Both papers 

generally follow the same logic when publishing these articles: as reporting becomes more 

relevant to political leaders, they become more sensitive; and if they mention China in addition 

to the United States, sensitivity increases. Articles were most likely to be sensitive when related 

to China and mentioning political leaders.  

                                                
4 Many thanks to Xiao Qiang, the head of Berkeley’s China Digital Times Project, and Jonathan Hassid 
for sharing this list. 



 7 

 
 
Table OA5. Average Sensitivity of Articles on the United States. Source: USCATA. 
 

  

 
People’s Daily 

 
Average 

(s.d.) 
 

Beijing Evening News 
 

Average 
(s.d.) 

Total N 

China and US 0.7 
(0.72) 

0.51 
(0.57) 361 Political 

Leaders Only US 0.46 
(0.57) 

0.32 
(0.49) 499 

China and US 0.38 
(0.65) 

0.19 
(0.43) 833 No Political 

Leaders Only US 0.25 
(0.6) 

0.18 
(0.41) 587 

 
Total N 

 
 953 1327 2280 

 

Note that nonsanctioned topics (those that do not mention China or political leaders) can, in 

fact, be highly relevant to politics. For example, articles that reported about Iraq in 2003 reported 

about 50 percent of the time about politicians without mentioning China, and 22 percent of the 

time only about the US without mentioning any political leader.5 This was consistent with my 

interviews with media practitioners conducted in 2004 and 2005, which described the war on 

Iraq as not sensitive (Stockmann, In press). Topics related to politics but not relevant to the 

Chinese position in foreign politics turn out to be nonsanctioned topics. Overall, sensitivity of a 

particular topic increases as it becomes more relevant to China, particularly Chinese officials.  

                                                
5 For frequencies see Table OA7. 



 8 

Confrontational Events and Increase in Negativity toward the US 

As in the content analysis of newspaper reports, I rely on Yoshikoder to compare the tone of HR 

reports over time as this software can be used in both, Chinese and English. To assess tone I rely 

on the General Inquirer (GI) dictionary of positive and negative valence terms (Stone, Dunphy, 

Smith, & Ogilvie, 1966); the Chinese dictionary, also used in the content analysis of news 

reporting, constitutes of a translation of the English version of GI terms in addition to keywords 

of colloquial language used on the internet (Ku, Wu, Lee, & Chen-Hsin-hsi, 2005). Since little 

colloquial language is used in the Chinese reports, these dictionaries should lead to roughly 

similar measures for positive and negative terms across languages. To compare the development 

of tone, I rely on the same measure as in the content analysis of news reporting. 

Figure OA3 reveals that patterns of tone in Chinese and American human rights reports are 

essentially mirror images of each other. The x-axis displays the year of the situation which the 

HR report describes (the HR report itself is published in the following year); the y-axis displays 

average tone regarding the other country in each HR report.6 When comparing how tone changes 

over time, we detect that Chinese HR reports become more positive when American HR reports 

become more negative, and reverse; only 2008, the year of the Beijing Olympics, breaks this 

pattern. 

                                                
6 As evident in Figure OA3, American HR reports are generally more positive than Chinese HR reports. 
This pattern may be a feature of differences between the English and Chinese language when talking 
about human rights abuse. 



 9 

Figure OA3. Comparison of Tone between American and Chinese Human Rights Reports, 
1999-2008. 

-1

-0.8

-0.6

-0.4

-0.2

0

0.2

0.4

0.6

0.8

1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008

Year

T
o
n
e

China in American Human Rights Reports United States in Chinese Human Rights Reports
 

 
Since the Chinese HR report is published directly in response to the American HR report of 

the same year, these developments do not show any signs of retaliation. 7 Instead, they strengthen 

the conclusion that Chinese HR reports are formulated based on concerns about internal 

developments that may filter China’s reaction to the content of American HR reports in the same 

or previous years. Similarly, marketized media in China are likely to primarily take into account 

audience demands when covering international news. 

                                                
7 Chinese HR reports are published after the American HR report has been published; often the Chinese 
HR report specifically refers to the American HR report of the same year. The bivariate OLS regression 
coefficient of tone regarding China in American HR reports on tone regarding the US in Chinese HR 
reports is -0.26 (s.e. = 0.23). If tone regarding China in US HR reports is one year lagged, it is 0.26 (s.e. = 
0.23); if lagged two years, it is 0.33 (s.e. = 0.22); If tone regarding China in US HR reports is assumed to 
accumulate between the report of the previous year and the report of the same year, the bivariate OLS 
regression coefficient is 0.01 (s.e. = 0.17). 



 10 

Official Position on the US taken by Spokesperson of the Chinese Foreign Ministry 

To provide further evidence that the Chinese government intends to “massage” Chinese 

sentiment towards the United States I collected all public statements made by the 

spokesman of the Chinese Ministry of Foreign Affairs (MOF) published on the 

Ministry’s website. 8 As in the content analysis of newspaper reports and HR reports, I 

rely on Yoshikoder to analyze changes in the tone of statements regarding the United 

States in the Chinese Ministry of Foreign Affairs. Measurement is consistent with my 

content analysis of news reporting.  

Figure OA4. Tone on the United States in Public Statements by the PRC Ministry of 
Foreign Affairs, 2000-2009.9 
 

-0.1

0

0.1

0.2

0.3

0.4

0.5

0.6

0.7

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

Year

T
o

n
e
 o

n
 t

h
e
 U

S
 i
n

 S
ta

te
m

e
n

ts
 b

y
 t

h
e
 P

R
C

 M
in

is
tr

y
 o

f 
F
o

re
ig

n
 A

ff
a
ir

s

 

                                                
8 Statements were included if they were made by the spokesperson of the Chinese Foreign 
Ministry and mentioned the United States at least twice; data collected from the website of the 
Ministry of Foreign Affairs, http://www.mfa.gov.cn/wjb/adsearch.jsp, accessed January 21, 2011. 
9 Data for 2000 does only reflect the period from March onwards since statements of earlier 
months (if they were made) were not available on the website of the Ministry at 
http://www.mfa.gov.cn/wjb/adsearch.jsp, accessed January 21, 2011. 



 11 

Results demonstrate that MOF statements become more positive over time up until 

about 2005. Figure OA4 displays the results of the content analysis of MOF statements, 

whereby the x-axis indicates the year in which the statement was made and the y-axis the 

average tone among all statements made per year. Between 2000 and 2005 the ratio of 

positive to negative valence words increased by about 71%; this trend was only 

interrupted between 2002 and 2003, when the ratio of positive to negative valence words 

decreased by about 35%. This drop in tone is related to the Chinese government’s 

opposition to Iraq, though the war on Iraq does not fully capture the drop in tone in 2003. 

In 2003 about 70 percent of MOF statements mentioned Iraq in addition to the United 

States. Yet even when controlling for the relevance of the MOF statements to Iraq, tone 

regarding the US decreased by about 22% in 2003, even when the statements was 

unrelated to Iraq; as the statement became more relevant to Iraq, tone dropped further, by 

an additional 20%, though these results are not statistically significant (see Table OA6).  

The war on Iraq negatively affected the official position of the Chinese government 

towards the United States. However, when comparing the year 2000 and 2003, the years 

closest to those selected for content analysis of news reporting, the ratio of positive to 

negative valence words still increased by about 20%; even after taking into account the 

negative effect of the war on Iraq, tone in MOF statements improved compared to the late 

1990s/early 2000s.  

 



 12 

Table OA6. OLS Regression Results of Relevance to Iraq on Tone of Statements by 
the Spokesperson of the Chinese Ministry of Foreign Affairs. Source: USCATA. 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Dependent Variable 

Tone regarding the US 
 

Coefficient 
(s.e.) 

 
Date x 
 

0.01*** 
(0.003) 

Date Squared -0.00*** 
(0.00) 

Year 2003 y 
 

-0.22 
(0.21) 

Iraq y 
 

-0.05 
(0.1) 

Iraq * Year 2003 
 

-0.2 
(0.26) 

Constant -96632.61*** 
(25984.19) 

  
N 614 
R2 0.04 
p-value  * p<0.1;   ** p< 0.05;   *** p< 0.01; 
 

                                                
x Coded as YearMonthDay; for example, January 4, 2001 is coded as 20010104. 
y Dummy variable.  
 



 13 

The Role of the War on Iraq 

The analysis of statements by the spokesperson of the Chinese Ministry of Foreign 

Affairs has shown that the tone of official statements between 1999 and 2003 improved 

rather than deteriorated, though the Chinese expressed more criticism in 2003 and 

particularly with respect to the war on Iraq compared to 2002. This provides further 

evidence that the year of 2003 was not characterized with the same degree of tension 

between China and the United States as 1999, the year of the embassy bombing (see also 

Yan & Qi, 2009). Therefore, an increase in negative news reporting over time is unlikely 

to result from direct actions undertaken by the American government against China.  

Instead, as a nonsanctioned topic, reporters used the war on Iraq to express criticism 

of American foreign policy. My point here is simply that reporters used the opportunity 

to express their criticism in the context of the war on Iraq, while they had to restrain 

themselves in 1999, despite greater tension with the United States. It is hard to imagine 

Chinese feeling more anger against the United States due to its invasion of Iraq in 2003 

than in 1999 when several Chinese were killed in Belgrade, and which was interpreted by 

the Chinese press as an intended action by the US government exercised during a NATO 

air strike.10 Therefore, increase in negativity due to reporting on Iraq is unlikely to be 

caused by the Chinese reaction to how the US behaves towards China, but reporters have 

searched for strategies to express criticism in a fashion that is not sanctioned by the 

Propaganda authorities, and the war on Iraq provided such an opportunity. 

If this is true, Iraq should generally follow into a category of news stories that is less 

sensitive. Indeed, articles on Iraq generally do not mention China (70 percent); only 

                                                
10 For Chinese reactions to the 1999 bombing of the Chinese embassy in Belgrade as well as the 
war on Iraq see (Zhao, 2002; Johnston & Stockmann, 2007; Weiss, 2008; Wang, 2010). 



 14 

about 30 percent are related to both China and the US.11 This is even the case when 

considering relevance to politics (see Table OA7). Interviews with media practitioners 

specializing in international news reporting further confirmed that the war on Iraq did not 

constitute a sensitive topic.12 Therefore, articles related to Iraq provided reporters with an 

opportunity to report bout the US without much constraint by the Propaganda 

Department. 

Table OA7. Frequencies of Articles related to Iraq in 2003. Source: USCATA. 
 

  
 

People’s Daily 
 

Beijing Evening 
News 

Percentage 
(Total N) 

China and US 40 25 16.8 % 
(65) 

 
Political 
Leaders 

 Only US 112 80 49.7 % 
(192) 

China and US 20 25 11.6 % 
(45) 

 
No Political 

Leaders 
 Only US 36 48 21.9 % 

(84) 
 

Percentage 
(Total N) 

 

 54.3 % 
(208) 

46.1 % 
(178) 386 

 

Did reporters really use the war on Iraq to express greater criticism of the United 

States? Results from a multivariate probit regression analysis show that reporters do 

indeed become more likely to report about Iraq in 2003 compared to 1999. In 1999, the 

Beijing Evening News is about 10 percent likely to report about Iraq (holding sensitivity 

at the time and article length constant at average levels), but in 2003 the likelihood 

increases to 30 percent. The People’s Daily is slightly more likely to report about Iraq in 

                                                
11 This pattern is the same across years (1999 and 2003) and newspaper types (People’s Daily and 
Beijing Evening News). 
12 See also section on measurement validity testing for sanctioned and nonsanctioned topics. 



 15 

both years, though there is some evidence that it may have increased slightly more from 

12 percent to about 35 percent.13 Both papers tended to publish more stories about Iraq in 

2003. 

Table OA8. Multivariate Probit Regression Results on Selection of Reports on Iraq. 
Source: USCATA. 
 

  

 
Dependent Variable 

Selection of a Story related to Iraq 
 

Coefficient 
(s.e.) 

 
0.162** 0.076 People's Daily 
(0.078) (0.115) 

0.727*** 0.665*** 2003 
(0.063) (0.087) 

0.13 People's Daily*2003 -- 
(0.127) 

1.090*** 1.105*** Sensitivity Over Time 
(0.255) (0.256) 
0.686 0.722 Length 

(0.571) (0.573) 
-1.513*** -1.476*** Constant 

(0.071) (0.079) 
   
N 2,272 2,272 
Pseudo R2 0.08 0.08 
z-value  * z<0.1;   ** z< 0.05;   *** z< 0.01; 

 

Did reporting about Iraq allow newspapers to report negatively about the United 

States? Figures OA5a and OA5b demonstrate that the reporting about the United States in 

                                                
13 The interaction term is not statistically significant, but when a dummy variable for the People’s 
Daily is entered without letting it interact with year, it is statistically significant at the 95 percent 
confidence level. 



 16 

the context of Iraq has been consistently more negative than when unrelated to Iraq. This 

is particularly the case in 2003: in 1999, the tone of news reporting about the US did not 

differ much depending on whether Iraq was mentioned or not in the Beijing Evening 

News, but in 2003 the ratio of positive to negative words decreased by 44 percent, which 

was statistically significant at the 95 percent confidence level. By contrast, the People’s 

Daily did not sharpen its tone, though it did become more likely to report about Iraq, just 

as the Beijing Evening News.  

The combination of increased selection and negative tone illustrates that reporting 

about Iraq contributed to an increasingly negative tone in Chinese newspapers. Since the 

war on Iraq was not highly politically sensitive, it provided an opportunity to express 

criticism in a fashion that was not sanctioned by Propaganda authorities. The motives of 

the Propaganda officials for allowing Chinese media to express anti-foreign sentiment on 

some topics and in some situations, but not in others are still debated among scholars. 

Arguments range from fear that outraged nationalists may turn against the regime if not 

allowed to express their anger and strategic use of protests to increase audience costs in 

international relations (Weiss, 2008; Reilly, In press). With respect to the war on Iraq, the 

authorities initially did not give permission for an anti-War demonstration in Beijing, but 

eventually gave in (Weiss, 2008). Chinese reporters were also allowed to report live 

about the war in Iraq, which became a big media event (Interviews # 16, 25). The precise 

motives behind these decisions are difficult to assess, but would be fruitful to explore in 

future studies. 

 

 



 17 

Figure OA5. Changes in the Tone of News Reporting Over Time as News Reporting 
on Iraq Changes. Source: USCATA.14 
 

 

 

                                                
14 Detailed statistical results are presented in Table OA9. 



 18 

Table OA9. Changes in the Tone of News Reporting Over Time as News Reporting 
on Iraq Changes. Source: USCATA. 
 

  

 
Dependent Variable 

Tone of News Reporting about the US 
 

Coefficient 
(s.e.) 

 

 Among All Articles People’s Daily Beijing  
Evening News 

-0.249** -0.392** -0.09 Iraq 
(0.115) (0.156) (0.169) 
-0.158 -0.003 -0.424** Iraq * 2003 
(0.136) (0.186) (0.202) 
-0.015 0.004 -0.018 2003 
(0.057) (0.09) (0.075) 

0.286*** People's Daily 
(0.068) 

-- -- 

-1.076*** -0.793*** -1.230*** Politics 
(0.196) (0.288) (0.267) 

0.379*** 0.267*** 0.464*** China and the US 
(0.054) (0.081) (0.072) 

-0.810*** -1.088*** -0.258 Sensitivity Over Time 
(0.221) (0.277) (0.362) 

0 0 0 Length 
(0) (0) (0) 

0.368*** 0.682*** 0.337*** Constant 
(0.068) (0.137) (0.087) 

    
N 2,272 945 1,327 
R2 0.08 0.08 0.1 
p-value  * p<0.1;   ** p< 0.05;   *** p< 0.01; 

 



 19 

The Role of Xinhua News Reports 

Newspapers are somewhat dependent on reports by the Xinhua News Agency as a source 

of information about foreign affairs. Most journalists do not have permanent 

correspondents abroad. As a result, editors often publish Xinhua News Reports, even 

when the Propaganda Department has not imposed any restrictions. Yet in an effort to 

attract readers, many newspapers are writing their own articles based on other sources of 

information, such as the Internet or the newsletter by the U.S. embassy. In another 

publication I have shown that the Beijing Youth Daily is less likely than the People’s 

Daily to simply reprint Xinhua reports (Stockmann, 2010). This difference between 

official and nonofficial papers disputes common assumptions by academics and media 

practitioners in China that news reporting regarding foreign affairs is tightly controlled by 

means of the Xinhua News Agency. 

The USCATA data demonstrates that Chinese reporters, especially those working for 

commercialized papers, tend to write their own articles regarding the US. Since the 

dependent variable is a dummy variable coded one if the article constituted a Xinhua 

report, I rely on maximum-likelihood estimation of multivariate probit regression 

analysis.  

Results show that newspapers are indeed somewhat dependent on Xinhua reports, 

especially when reporting about politics and when reporting about the United States only. 

In 1999 the Beijing Evening News was only about 8 percent likely to choose a Xinhua 

news report when covering Sino-US relations (for an article average in terms of its 

length, sensitivity at the time, relation to politics and relation to Chinese politicians). Yet 

when covering only the US without mentioning China this likelihood more than doubled, 



 20 

summing up to 19 percent. This finding reveals that reporters are somewhat dependent on 

Xinhua when China is not involved. Yet despite this dependency, the nonofficial paper 

still tends to select less Xinhua reports than the People’s Daily. In the same year, an 

article in the People’s Daily (average in terms of its length, sensitivity at the time, 

relation to politics and relation to Chinese politicians) was 37 percent likely to constitute 

a reprinted Xinhua article when covering Sino-US relations, and 55 percent likely when 

covering only the United States.15 

The likelihood to publish Xinhua reports increases substantially as the article 

mentions more Chinese, American, or international political institutions or politicians in 

the text, which measures relevance to politics in Table OA10. In 1999, highly politically 

relevant articles in the Beijing Evening News (but average in terms of its length, 

sensitivity at the time, and relation to Chinese politicians) are 59 percent likely to be 

Xinhua reports when covering Sino-US relations, and this likelihood increases to 76 

percent when covering the US only. Similarly, highly politically relevant articles in the 

People’s Daily (holding the same variables constant at average levels for the year of 

1999) are about 50 percent likely to be Xinhua reports when relevant to China and the 

US, increasing to 67 percent when only covering the US.16 These patterns show that 

newspaper become more similar in their selection of Xinhua reports as articles become 

more politically relevant.   

Overall, newspapers are indeed somewhat dependent on the Xinhua news agency 

when covering foreign affairs, and this dependency is highest for non-sensitive reports 

that cover international politics unrelated to China. Nevertheless, there remains a 

                                                
15 All estimated likelihoods are statistically significant at the 95 % confidence level. 
16 All estimated likelihoods are statistically significant at the 90 % confidence level. 



 21 

significant amount of space for newspapers to publish their own reports, especially when 

articles are average with respect to their relation to politics.17 Next I examine whether this 

dependency matters for the tone of news reporting about the United States. 

Table OA10. Multivariate Probit Regression Results on Reprinting Xinhua News 
Reports. Source: USCATA. 
 

  

 
Dependent Variable 

Reprinted Xinhua News Reports 
(Dummy Variable) 

 

 
Beijing Evening 

News People’s Daily 
-0.081 0.001 2003 
(0.095) (0.089) 

-0.511*** -0.450*** China and the US 
(0.1) (0.091) 
0.028 0.034 Number of Chinese Politicians 

(0.057) (0.025) 
2.114*** 0.519 Politics 
(0.351) (0.323) 

5.521*** 3.106*** Sensitivity Over Time 
(0.472) (0.34) 

-5.330*** -4.431*** Length 
(1.227) (0.8) 

-1.692*** -0.728*** Constant 
(0.122) (0.16) 

   
N 1,327 945 
Pseudo R2 0.23 0.13 
z-value  * z<0.1;   ** z< 0.05;   *** z< 0.01; 

 

                                                
17 On average, the Beijing Evening News mentions about 8 names of Chinese, American, and 
international institutions and politicians in an article; the People’s Daily about 20. 



 22 

Does the selection of Xinhua reports matter for the tone of news reporting? Table 

OA11 demonstrates that the increase of negativity in the news between 1999 and 2003 is 

roughly replicated when distinguishing between Xinhua reports and non-Xinhua reports. 

I repeated the multivariate OLS regression analysis that produced results presented in 

Table 1 (also presented in the left Column of Table OA4), but this time I limited the 

analysis once to Xinhua articles and once to non-Xinhua articles. Results show that we 

can observe similar trends among both, Xinhua and non-Xinhua reports, but differences 

across newspapers types and changes over time become more prevalent when selecting 

Xinhua reports. As in case of differences in tone between sanctioned and non-sanctioned 

topics, newspapers try to protect themselves from criticism by the propaganda authorities 

by systematically selecting more negative Xinhua reports in 2003 compared to 1999. 

When publishing Xinhua reports editors feel that they are on the safe side as they can 

point towards another author of the article, when being criticized (Stockmann, 2010). 

Selectively choosing Xinhua reports constitutes another way in which marketized media 

disguise their strategies to circumvent press restrictions.  

On a final note, the results presented in table OA11 strengthen our confidence that the 

People’s Daily adjusts its position over time. In the OLS regression analysis presented in 

Table 1 we were 60 percent confident (t = -0.924) that we would retrieve similar findings 

over repeated samples. Once taking into account differences in strategies when selecting 

Xinhua report and when writing own articles, this confidence increases to 80 percent (t = 

-1.377). Still, the People’s Daily’s drop in the ratio of positive to negative tones between 

1999 and 2003 of about 17 percent does not become statistically significant, but we can 

be more confident that the People’s Daily became more negative over time. 



 23 

Table OA11. Changes in the Tone of News Reporting over Time among Xinhua and 
Non-Xinhua reports. Source: USCATA. 
 

  

 
Dependent Variable 

Tone of News Reporting about the US 
 
 

 No Xinhua  
News Report 

Xinhua  
News Report 

0.181* 0.317* People's Daily 
(0.105) (0.172) 

0.06 0.206 People's Daily*2003 
(0.127) (0.207) 
-0.088 -0.373** 2003 
(0.071) (0.169) 

0.441*** 0.380*** China and the US 
(0.062) (0.105) 

-1.610*** -0.685* Politics 
(0.229) (0.353) 
-0.231 -1.483*** Sensitivity Over Time 
(0.298) (0.394) 
1.279* 0.403 Length 
(0.753) (0.91) 

0.390*** 0.379** Constant 
(0.079) (0.159) 

   
1,615 657 N 

R2 0.07 0.07 
p-value  * p<0.1;   ** p< 0.05;   *** p< 0.01; 

 



 24 

The Role of the Internet 

Undoubtedly, the growth of the Chinese internet had a large impact on traditional media. 

Editorial senior staff members sometimes argue with Chinese propaganda authorities that 

news has already broke online and should therefore be reported. Can the increasing 

negativity in the People’s Daily and Beijing Evening News be explained by competition 

with the Internet rather than commercialized papers?  

Figure OA6. Growth of the Internet in China. Source: China Internet Network 
Information Center (CNNIC). 

 
As displayed in Figure OA6, Internet users have increased from 0.32 percent to about 

5 percent between 1999 and 2003. During this time, news reports published online were 

strikingly similar to those published in commercialized papers since online websites 

either re-printed articles published by commercialized papers or were managed similar to 

commercialized papers (Stockmann, 2011). While the rise of the Internet may have 

contributed to the competitive pressure established papers experienced, its ability to 

provide a different perspective as a source for news was limited, and it may thus have 

mostly reinforced competitive pressure originating from commercialized papers. 



 25 

Bibliography 

Beijing Academic Association of Journalism. (1984). Beijing Duzhe, Tingzhong, 
Guanzhong Diaocha (Survey of Beijing Newspaper, Radio, and Television 
Audience). Beijing: Gongren Chubanshe. 

Hamilton, J. (1998). Channeling Violence: The Economic Market for Violent Television 
Programming. Princeton: Princeton University Press. 

Johnston, A. I. (2004). Chinese Middle Class Attitudes towards International Affairs: 
Nascent Liberalization? China Quarterly, 179, 603-628. 

Ku, L.-w., Wu, T.-h., Lee, L.-y., & Chen-Hsin-hsi. (2005). Construction of an Evaluation 
Corpus for Opinion Extraction. Paper presented at the NTCIR-5 Workshop. 
Retrieved March 12, 2006, from 
http://research.nii.ac.jp/ntcir/workshop/OnlineProceedings5/data/OPEN/NTCIR5-
OPEN-KuL.pdf. 

Reilly, J. (In press). Strong State, Smart State: The Rise of Public Opinion in China's 
Japan Policy. New York: Columbia University Press. 

Stockmann, D. (2010). Information Overload? Collecting, Managing, and Analyzing 
Chinese Media Content. In A. Carlson, M. Gallagher & M. Manion (Eds.), 
Sources and Methods in Chinese Politics (pp. 107-125). New York: Cambridge 
University Press. 

Stockmann, D. (2011). What Information Does the Public Demand? Getting the News 
during the 2005 Anti-Japanese Protests. In S. Shirk (Ed.), Changing Media, 
Changing China (pp. 175-201). 

Stockmann, D. (In press). Media Commercialization and Authoritarian Rule in China. 
New York, NY: Cambridge University Press. 

Stone, P. J., Dunphy, D. C., Smith, M. S., & Ogilvie, D. M. (1966). The general inquirer: 
A computer approach to content analysis. Cambridge: MIT Press. 

Weiss, J. C. (2008). Powerful Patriots: Nationalism, Diplomacy and the Strategic Logic 
of Anti-Foreign Protest (Unpublished Doctoral Dissertation). University of 
California, San Diego, La Jolla, CA. 

Yan, X., & Qi, H. (2009). Zhong Wai Guanxi Dingliang Yuce (Quantitative Predictions 
of China's Foreign Relations). Beijing: Shijie Zhishi Chubanshe. 

Yu, G. (2000a). Meijie de Shichang Dingwei: Yige Chuanboxuezhe de Shizheng Yanjiu 
(The Position of the Media Market: A Quantitative Approach to The Study of 
Communications). Beijing: Beijing Guangbo Xueyuan Chubanshe. 

 
 


