This article was downloaded by: [Univ Leiden - Campus Den Haag]

On: 23 August 2011, At: 03:13

Publisher: Routledge

Informa Ltd Registered in England and Wales Registered Number: 1072954 Registered
office: Mortimer House, 37-41 Mortimer Street, London W1T 3JH, UK

Political Communication

Publication details, including instructions for authors and
subscription information:
http://www.tandfonline.com/loi/upcp20

P ﬂ l | T | ': .’4 |- Race to the Bottom: Media Marketization
[l[llﬂhlllHIﬂlﬂllH and Increasing Negativity Toward the
United States in China

Daniela Stockmann 2

® Department of Political Science, Faculty of Social Sciences, Leiden
University

Available online: 04 Aug 2011

To cite this article: Daniela Stockmann (2011): Race to the Bottom: Media Marketization and
Increasing Negativity Toward the United States in China, Political Communication, 28:3, 268-290

To link to this article: http://dx.doi.org/10.1080/10584609.2011.572447

PLEASE SCROLL DOWN FOR ARTICLE

Full terms and conditions of use: http://www.tandfonline.com/page/terms-and-conditions

This article may be used for research, teaching and private study purposes. Any
substantial or systematic reproduction, re-distribution, re-selling, loan, sub-licensing,
systematic supply or distribution in any form to anyone is expressly forbidden.

The publisher does not give any warranty express or implied or make any representation
that the contents will be complete or accurate or up to date. The accuracy of any
instructions, formulae and drug doses should be independently verified with primary
sources. The publisher shall not be liable for any loss, actions, claims, proceedings,
demand or costs or damages whatsoever or howsoever caused arising directly or indirectly
in connection with or arising out of the use of this material.



http://www.tandfonline.com/loi/upcp20
http://dx.doi.org/10.1080/10584609.2011.572447
http://www.tandfonline.com/page/terms-and-conditions

Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

Political Communication, 28:268-290, 2011
Copyright © Taylor & Francis Group, LLC E ROUtl edge
ISSN: 1058-4609 print / 1091-7675 online & Taylor & Francis Group

DOI: 10.1080/10584609.2011.572447

Race to the Bottom: Media Marketization
and Increasing Negativity Toward the United
States in China

DANIELA STOCKMANN

This article examines how Chinese newspapers respond to opposing demands by audi-
ences and Propaganda Department authorities about news regarding the United States
when competition poses pressure on marketized media to make a profit. To examine
the tone of news reporting about the U.S., I rely on a computer-aided text analysis of
news stories published in the People’s Daily and the Beijing Evening News, compar-
ing the years 1999 and 2003 before and after the rise of commercialized newspapers
in the Beijing newspaper market. Results show that the emergence of news competi-
tors may exert pressure on less marketized papers to change news content, resulting
in an increase of negative news about the United States. Evidence is provided to
show that the rise of negative news is unlikely to result from an intended strategy by
Propaganda authorities, actions undertaken by the American government, or journal-
ists’ own attitudes.

[An appendix to this article is featured as an online supplement at the publisher’s
Web site. |

Keywords media marketization, China, newspapers, anti-Americanism, press
freedom

Negative sentiment toward the United States seems to be on the rise in China. At least this
is the image that foreign correspondents in China convey to audiences abroad.' Similarly,
numerous scholarly works have argued that Chinese views of the U.S. shifted from positive
sentiment in the 1980s to increasingly negative perceptions in the 1990s (see, for example,

Daniela Stockmann is Assistant Professor in the Department of Political Science, Faculty of
Social Sciences, at Leiden University.

For insightful comments, criticisms, and suggestions I would like to thank Mary Gallagher, Iain
Johnston, Ken Lieberthal, Don Kinder, Mark Tessler, Shi Tianjian, Ashley Esarey, James Hamilton,
Jamie Reilly, Chen Changfeng, Wang Yuhua, Lei Ya-Wen, Zhang Jie, Maaike Warnaar, and the par-
ticipants of the workshop on media in contemporary Chinese politics at the Fairbank Center for
Chinese Studies at Harvard University. For fruitful research collaboration, sharing data, and software
programming I am grateful to Iain Johnston, Shen Mingming, CTR Market Research, Deborah Cai,
Ku Lunwei, Xiao Qiang, Jonathan Hassid, and Will Lowe. Many thanks as well to Wang Mingde,
Cao Manwen, Ai Dan, Cai Jingyi, Zhou Moli, and Andrew Miller for excellent research assistance.
I am grateful for research funding provided by the Harvard-Yenching Institute and the Center for
Chinese Studies at the University of Michigan.

Address correspondence to Daniela Stockmann, Department of Political Science, Faculty
of Social Sciences, Leiden University, Leiden 2333AK, The Netherlands. E-mail: dstockmann@
fsw.leidenuniv.nl

268



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

Race to the Bottom 269

Xu, 1997; Fewsmith & Rosen, 2001). Indeed, there is some evidence that negative senti-
ment toward the U.S. has been increasing and that nationalist protests have become more
frequent since the late 1990s (Johnston & Stockmann, 2007; Weiss, 2008). It is widely
believed that this rise is mainly a result of propaganda initiated by the state to boost regime
stability.

My interviews with media practitioners and examination of journalistic handbooks do
not suggest that the government is proactively timing the production of negative images
of the United States to prime attitudes among the population for discrete policy initiatives
(Stockmann, in press). The Chinese Communist Party (CCP) may have laid the foundations
for popular nationalism in the early 1990s when it emphasized more strongly nationalist
credentials to substitute for a decline in socialist ideology in Chinese society (S. Zhao,
1998; Hughes, 2006). However, popular nationalism tied to negativity toward Japan and
the United States went beyond the boundaries of the official discourse and contained crit-
icism of China’s foreign policy stance, thus posing pressures and constraints on Chinese
foreign policy (Seckington, 2005; Reilly, 2006). Therefore, the government attempts to
pull public perceptions of the United States into a positive direction in order to cool off
popular nationalism. Propaganda Department authorities have instructed media practition-
ers to depict stories on related topics in a more positive (or less negative) light.> Thus, the
official line of the central government is to constrain negativity toward the United States.

By contrast, media practitioners believe that they attract audiences by tapping into
critical stories about the United States (Shirk, 2007; Stockmann, in press). Indeed, a case
study demonstrated that Beijingers demanded negative news about Japan during the anti-
Japanese demonstrations in 2005. When news reporting switched toward more positive
reporting following press restrictions imposed by the Propaganda Department, citizens
moved to commercialized papers and the Internet since they expected those media out-
lets to be more critical (Stockmann, 2010b, 2011). Since sentiment toward the U.S. has
recently dropped to about equal levels that Japan “enjoyed” for most of the 1990s (Johnston
& Stockmann, 2007), it is reasonable to assume that audiences also demand more critical
stories about the United States, just as in the case of Japan.

This article examines how newspapers respond to these opposing demands by the gov-
ernment and audiences over time when competition poses pressure on marketized media
to make a profit. Since the late 1970s the Chinese media have undergone marketization,
including deregulation, commercialization, and partial privatization. This development has
resulted in the emergence of three types of newspapers at different points in time that dif-
fer in terms of their degree of marketization. A comparison of the tone of news reporting
about the U.S. in two established papers before and after the emergence of new competitors
reveals that highly marketized media outlets may exert pressure on less marketized media
outlets to change news content, resulting in increasing negativity in news reporting about
the U.S. over time. When increased competition made it more difficult for the Propaganda
Department to enforce press restrictions, established papers overstepped boundaries for
news reporting to attract readers and increase their commercial profit. To lower the like-
lihood of a clampdown by the Propaganda authorities, newspapers found ways to submit
to demands by the state while also responding to the market. While increased competition
may have initiated a race to the bottom between media outlets, the specific form this race
takes is shaped by the nature of press restrictions imposed by the Propaganda Department.
Media marketization can induce an adjustment of the position of the state as publicized in
mouthpieces of the government toward audience opinions over time.

To examine the tone of news reporting about the U.S., I rely on a computer-aided
text analysis of news stories published in the People’s Daily and the Beijing Evening



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

270 Daniela Stockmann

News, comparing the years 1999 and 2003 before and after the rise of commercial-
ized papers in the Beijing newspaper market. Results from 46 in-depth interviews with
media practitioners in Beijing and Chongqing and a careful examination of journalistic
handbooks from 2005 have been published elsewhere, but inform my interpretation of
these data (Stockmann, in press). Case selection, content analysis of public statements
by the spokesperson of the Chinese Ministry of Foreign Affairs as well as Chinese and
American human rights reports, and data from a 2010 study of Chinese reporters special-
izing in international news demonstrate that the rise of negative news is unlikely to result
from an intended strategy by Propaganda authorities, actions undertaken by the American
government, or jounalists’ own attitudes.

Marketization and the Development of Newspapers During
the Reform Period

Economic reforms have changed the structure of the Chinese state media. Before the
reforms all media were state-owned and financed by the state, but budgetary constraints
forced the government to sever media subsidies as early as 1978 (Y. Zhao, 1998).
During the reform era the Chinese government deregulated, commercialized, and partially
privatized the news media. As such, China marketized the state media.

Deregulation describes the process of diminishing intervention by the state into media
organizations. In the early 1980s the State Publication and Press Administration (now
General Administration of Press and Publications) started to issue more licenses, a com-
mon way of deregulating media outlets. Between 1978 and 2009, the number of officially
licensed newspapers increased from 186 to 1,937.% In the 1980s the growth in newspa-
pers took place primarily among local papers that funded themselves through the means
of advertising (G. Wu, 2000). This shifted the primary goal of media organizations from
serving the public (as defined by the state) toward earning profits, a key feature of com-
mercialization. By the end of the 1990s, the majority of media outlets had become not only
financially self-sufficient but profitable (Y. Zhao, 1998).> Yet despite a general increase in
marketization of the Chinese media, there still remained differences between newspapers:
So-called semiofficial papers (or evening papers) financed themselves exclusively with
advertising revenues, while so-called official papers (including party papers and political
machine papers) often lagged behind semiofficial papers and tended to receive indirect or
small state subsidies.

Fartial privatization further promoted profit orientation among newspapers. From the
early 2000s on, shares in print media groups have been publicly traded on the stock mar-
ket and investment in media groups has been permitted. For example, the Beijing Youth
Daily Group became the first newspaper to be listed on the stock market in Hong Kong
in December 2004.° Although restrictions remain on the share of nonstate investment in
media outlets—such a share cannot exceed 49%’—investment created additional pressures
for newspapers to make a profit. According to my interviews, investment was the key
feature that distinguished commercialized papers from the other two paper types. Since
commercialized and semiofficial papers share many similarities, mainly that they are run
with the goal of profit making, media practitioners referred to those as nonofficial papers.

Individual newspapers may not always fit neatly into these categories of newspapers.
For example, the Guangzhou Daily as a municipal party organ was often at the forefront
of media marketization. Nevertheless, Chinese media practitioners distinguish between
different newspaper types to describe general tendencies within a more complex media
system (Stockmann, 2010b). Before I provide more nuanced information on individual



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

Race to the Bottom 271

papers included in this study, I first explain how the rise of commercialized papers posed
competitive pressure on established papers that led to changes in news reporting.

Why New Papers Change Positions of Established Papers

How does the emergence of a new media outlet influence the old? Economists model the
decisions about what product will be offered in a market based on spatial models. In politi-
cal science, the logic of spatial modeling is most prominent in the study of political parties.
Made famous by Downs (1957), spatial theory of party and voter behavior assumes that
parties will choose policy positions on a left-right continuum that minimizes the distance
between themselves and voters. Parties competing for votes can either move toward or
away from each other. By increasing policy distance, they encourage voters to vote for
the competing party; by accommodating the competitor, they attract voters (see, for exam-
ple, Shepsle, 1991; Kitschelt, 1995). Which of those two strategies a party adopts depends
on the number of parties and issue areas.® For example, the green and radical right-wing
parties that have emerged in electoral systems since the 1960s tended to open up envi-
ronment and immigration as new issues in electoral campaigns. Once an established party
accepted competition on the new issue dimension, it tended to adopt a policy position that
accommodated the new party (Meguid, 2005).

Spatial models have also been used to explain developments of media markets. In
these spatial models the dimension across which media outlets align themselves can be
the left-right ideological continuum, similar to the study of political parties (Endersby &
Ognianova, 1997), but the dimension can also span between soft and hard news content,’
as in the following example taken from a study by Hamilton (2004). In the 1960s, the
Federal Communications Commission (FCC) required local television stations to report
on their public affairs coverage, which provided incentives to establish informal norms
among television personnel that supported broadcasting of hard news. As cable technology
and spectrum allocation increased the number of competitors in the television market, it
became harder to maintain informal restrictions on the quality of news, and television
stations offered soft news as a programming alternative. This resulted in a race to the
bottom situation that led to an increase in soft news over time. A race to the bottom situation
is often explained based on the prisoner’s dilemma. Here I apply this logic to the situation
of Chinese newspapers.

Consider a world with two newspapers, an official and nonofficial paper. If both papers
stick to the official line, they each gain an audience worth X. If one paper oversteps bound-
aries for news reporting while the other continues to stick to restrictions, the paper that
“commits the mistake,” to use the language of Chinese media practitioners, gains an audi-
ence worth B at the expense of the other paper. If only one paper oversteps boundaries,
there may be no government backlash. If both papers overstep boundaries, neither paper
gains a commercial advantage since readers are not attracted away from the other paper.
And on top of that, the government may increase scrutiny because of concern that there is
too much reporting that conflicts with the government line. Each paper may face a cost of
C from the government reaction. Specific payoffs are displayed in Table OA1 in the online
appendix, taken from Hamilton (1998, p. 300) .

In this situation, which strategy should the papers employ when concerned about mak-
ing a profit?!” Each paper’s strategy depends on the size of the costs C imposed by the
government. If the government backlash is greater than commercial losses, each paper will
choose to stick to the official line since they must choose between commercial losses (when
sticking to the official line) and punishment by the government (when overstepping press



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

272 Daniela Stockmann

restrictions). Having less competitors in a media market may contribute to such a prefer-
ence structure. In this case, it remains easier for the government to monitor and impose
restrictions, as was the case in China at the beginning of media reform.

Yet this situation can change when new competitors emerge in a media market, as
it can affect the likelihood that costs are imposed by the government in case of non-
compliance, thus increasing the chance that commercial losses will outweigh the costs
of government backlash. In this case, each paper would choose to move away from the
official line and earn the commercial profit X, taking into account government backlash C.
If the other competitor is offering reports violating press restrictions, then the paper must
choose between giving up audience to its competitor and the resulting commercial loss and
paying the costs imposed by the government when not complying to the rule. Competitive
pressures point toward an outcome where papers choose to overstep boundaries for news
reporting in order to attract audiences, despite possible government backlash. This can
translate into greater consumer happiness but may also lead to outcomes that carry fewer
civic benefits, such as stirring up negativity toward out-groups (i.e., positive externalities).
Such a situation has also been termed a race to the bottom, as in the above case of the rise
of soft news on American television described by Hamilton.

One possible solution to these dynamics is a coordination of an agreement by a third
party, for example, the government (Hardin, 1982). Indeed, the Chinese state has worked
on such a solution. As the General Administration of Press and Publications allowed new
competitors in the newspaper market, it became harder to maintain restrictions on the type
of information offered. Therefore, the Propaganda Department restricted control over news
content to the most sensitive issues, allowing media outlets to make a commercial profit
on some issues but imposing a cost on others. To facilitate supervision by the Propaganda
Department, nonofficial and official papers were supposed to differ in focus, such that
official papers covered Chinese government-related or sanctioned topics and nonofficial
papers everything else or nonsanctioned topics (Stockmann, in press).

Here I propose that the division of labor between official and nonofficial papers may
have worked up until the late 1990s, but was broken by the emergence of commercialized
papers that reinforced competitive pressures on established papers. Since commercialized
papers were more dependent than official and semiofficial papers on making a commercial
profit, they were more likely to tap into nonsanctioned topics that allowed them to attract
readers. This imposed commercial pressures on official and semiofficial papers, increas-
ing the likelihood of these established papers to report on nonsanctioned issues as those
allowed them to compete with commercialized papers.

As a result, we would expect that established papers, including official and semioffi-
cial papers, will become more likely to publish reports on nonsanctioned issues over time
as those topics allow them to express more criticism of the United States. As a result,
news reporting on the United States should become more negative over time as established
papers use nonsanctioned topics to target readers who demand more critical news coverage
of the United States (negativity increase hypothesis).

Note that the above scenario assumes that Chinese readers are attracted by news report-
ing that is closer to their personal beliefs. It also assumes that government restrictions are
imposed on issues on which there is some discrepancy between the position of the gov-
ernment and audience demands. These assumptions hold in the case of international news
reporting about the United States, as explained in the introduction. In addition, a com-
parison between the tone of news reporting on sanctioned and nonsanctioned topics will
provide further evidence that Propaganda Department authorities attempt to restraint crit-
icism toward the United States in the Chinese press. If Propaganda authorities attempt to



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

Race to the Bottom 273

pull news reporting in a positive direction, Chinese newspapers should report more pos-
itively about the United States on sanctioned topics while expressing more negativity on
nonsanctioned topics (state and market hypothesis). Reporting on sanctioned topics allows
newspapers to respond to demands by the state while following audience demands when
covering nonsanctioned topics.

Case Selection

To learn about the impact of the emergence of commercialized papers on the tone of
news reporting about the U.S., I chose to compare articles in the People’s Daily and the
Beijing Evening News in 1999 and 2003. Nineteen ninety-nine marks the year before
the emergence of commercialized papers in the Beijing newspaper market, and 2003
the year in which this newspaper type had already established itself. In 1999, Sino-U.S.
relations had also reached a low due to the NATO bombing of the Chinese embassy in
Belgrade by American aircraft in May. By comparison, China criticized the launching
of the Iraq war, but criticism did not lead to a crisis situation comparable to 1999, and
the year 2003 was characterized by greater stability in Sino-U.S. relations.!! Therefore,
any increase in negativity that we observe is unlikely to result from a negative reaction to
actions undertaken by the U.S. government against China among Chinese officials or media
practitioners.

The Beijing newspaper market was chosen because it allows me to compare the results
from the text analysis with public opinion data about attitudes toward the United States.
According to my knowledge, the Beijing Area Studies constitutes the only random sur-
vey monitoring Chinese views toward foreign countries over time.'?> These data show that
sentiments toward the United States decreased over time across potential audiences of dif-
ferent newspaper types, including the urban middle class as well as public officials.'3 If
newspapers follow demands of their readers, news reporting in both papers should move
in a negative direction over time.'*

Individual newspapers were selected as examples of established newspaper types. The
People’s Daily is the mouthpiece of the CCP at the central level. As a party paper, it is reg-
istered under the CCP Central Party Committee and supposed to represent the viewpoints
of the Chinese national leadership. As a semiofficial paper, I selected the Beijing Evening
News, which is registered with the Beijing Daily and is thus only indirectly linked to the
CCP party committee at the Beijing level.

As illustrated in Figure OAT1 in the online appendix, both papers have declined in pop-
ularity over time, thus experiencing competitive pressure from the Beijing Times (Jinghua
Shibao) and other commercialized papers emerging in the early 2000s. This paper was
founded in 2001 as part of the People’s Daily Group.'> The Beijing Times immediately
started out with 12% of readers in Beijing with a rising tendency, while the Beijing Evening
News and the People’s Daily’s readership rates continued to decline to about 50% and less
than 5%, respectively. As the most popular paper in Beijing, the Beijing Evening News
experienced less competitive pressure than the People’s Daily, which was pushed toward
the market. Due to its declining readership rates, the People’s Daily was supposed to attract
a wider audience, including “ordinary people” in addition to cadres as its traditional read-
ership. Of course, the People’s Daily could still expect to receive some state subsidies,
but it no longer could rely on the government to fully cover its losses. In 2003, the most
recent year of the text analysis, the People’s Daily was already preparing itself to be sold at
newspaper stands, starting in 2004.'6 Even though the People’s Daily is generally less mar-
ketized than the Beijing Evening News, we would expect the official paper to experience



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

274 Daniela Stockmann

pressure to target audience demands when commercialized papers entered the market—
maybe even more so than the semiofficial paper, which still enjoyed a solid readership
base in Beijing.

Data and Research Methods

To derive at a representative sample of news reporting, I sampled 10 constructed weeks
for each year, deriving a sample of 2,280 articles.!” Constructed week sampling is a com-
bination of simple random sampling and stratified random sampling. According to this
technique, all weeks during a period of time of interest to the researcher are numbered, and
subsequently one Monday, Tuesday, and so on is randomly selected until one (or several)
weeks are constructed (Stempel, 1952). Constructed week sampling is especially attractive
for research that involves multiple years because it relies on a small sample size while at
the same time retaining representative results. Ten constructed weeks retain representative
results for 1 year of Chinese news reporting about the United States (Stockmann, 2010a).

To analyze the tone of news reporting in these articles, I relied on a computer-aided
text analysis using Yoshikoder, according to my knowledge the only content analysis soft-
ware program that can handle Chinese characters. This technique is often criticized for
the lack of in-depth and detailed understanding of meaning that qualitative research can
extract; its main advantage lies in encouraging transparency and consistency, thus pro-
ducing replicable, reliable, and generalizable results (Neuendorf, 2002). Elsewhere I have
argued that the extraction of qualitative meaning should always be the standard against
which to judge the quality of the measurement when using computer-assisted content anal-
ysis (Stockmann, 2010a). Measurement of the dictionaries used in computer-aided text
analysis was developed based on extensive qualitative reading of texts and pretested sev-
eral times. A detailed memo on problems and solutions during data collection is available
on the author’s Web site at daniestockmann.net.

Concepts and Measurement

Tone of News Reporting About the U.S.

By assessing the tone of news reporting about the U.S., we can assess the degree to
which news stories feed into negative out-group perceptions of the United States and
Americans among Chinese audiences, thus priming nationalist sentiment. Social identity
theory suggests that social comparison between groups leads to positive sentiment toward
the in-group and negative bias toward out-groups. Higher devaluation of out-groups can
prompt greater sympathy for the in-group, and vice versa (Tajfel, 1982; Turner, 1987).
As predicted by social identity theory, negative sentiment toward the United States and
Americans is linked to greater perceptions of difference between Chinese and Americans
among Beijingers (Johnston & Stockmann, 2007).

In computer-aided text analysis, tone can be assessed based on the negative or positive
connotations that words surrounding a specific concept of interest contain. Here I rely on
a dictionary of positive and negative words that linguists at National Taiwan University
created (Ku, Wu, Lee, & Chen, 2005). These terms can be entered into the Yoshikoder
software program as two separate categories and then compared with the terms immedi-
ately surrounding all synonyms for the same concept of interest, in this case terms such
as “Americans” and “United States.” To assess tone, I subtracted the log odds ratio of the
number of negative keywords in a semantic space of eight words before and after terms



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

Race to the Bottom 275

representing the United States from the log odds ratio of the number of positive key-
words in this space.!® This proves to be a reliable and valid measure for assessing the
position of text on a one-dimensional scale (Lowe, Benoit, Mikhaylov, & Laver, 2011).
Tone becomes negative when negative words outweigh positive words, and vice versa. The
log odds ratio takes into account that the marginal effect of one more word is decreasing in
the amount that has already been written on the topic in the report. For example, the effect
of adding one more negative word in a report with 50 positive and 20 negative valence
words decreases tone (or the ratio of positive to negative words) by about 5%; in a report
with 10 positive and four negative words, it decreases tone by 20%. Zero implies that the
article is either about neutral or balanced in terms of positive and negative assessments of
the United States.

Although a mainland Chinese version of the dictionary of positive and negative words
would be desirable, in practice I have found that the results based on the Taiwanese version
match my qualitative reading of mainland Chinese texts fairly accurately. A pretest of news
reporting on the U.S. in 2001-2002 compared results with a content analysis conducted by
the University of Maryland (U.S.-China Security Report Commission, 2002), revealing that
measurement of tone based on Yoshikoder roughly matched coding by native speakers.

Sanctioned and Nonsanctioned Topics

Chinese media practitioners frequently claim that news reporting increases in sensitivity as
it becomes more political. Yet it turns out that not all issues that Chinese media practition-
ers describe as “social” or “nonpolitical” are, in fact, politically irrelevant. In the realm of
international news reporting, the rule that editors and journalists follow to determine issue
sensitivity is its relationship to Chinese foreign policy. When Propaganda authorities get
in touch with editors to discuss news content on international affairs, editors usually find
the argument convincing that the Chinese news media need to stand behind “the position
of China.” For example, an editor and reporter specializing in international news reporting
explained to me: “The government discourages newspapers to use foreign news as sources
of information; that also makes sense, because we want to make sure that our newspapers
represent the Chinese point of view” (Interview 25). What the Chinese position is depends
on China’s foreign policy as defined by national leaders. For example, a textbook on com-
munications recommends that journalists should know Chinese foreign policy, since only
then will they know “what to talk about, what not to talk about, what to emphasize, what
not to emphasize, what to advocate, what to oppose, etc.” (M. Wang & Jing, 2003, p. 74). In
the minds of media practitioners, the sensitivity of a particular topic increases as it becomes
more relevant to China, particularly the views of Chinese officials.

Note that these restrictions by the Propaganda Department allow for nonsanctioned
topics to be relevant to politics. For example, editors and journalists described the war on
Iraq in 2003 and American domestic politics as not sensitive.'” This is important because
perceived audience demand for negative news about the U.S. relates primarily to politics.
The Chinese public holds bifurcated views of the United States. On the one hand, the U.S.
is admired for its level of development, its openness, its social individualism, opportuni-
ties for economic advancement, and the efficiency of its bureaucracies. Often the U.S. is
the unspoken comparison against which China’s backwardness is measured. On the other
hand, many of the same people see it as hegemonic, aggressive, and arrogant on the foreign
policy side (M. Zhao, 2001). Shambaugh (1991) therefore described the U.S. in the eyes of
Chinese as a “Beautiful Imperialist.” Even less well-educated urban residents distinguish
between Americans as people and the U.S. as a state, with the latter (or its leaders) being



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

276 Daniela Stockmann

the object of stronger criticism than former (Johnston & Stockmann, 2007). If some non-
sanctioned topics allow for criticism of the U.S. as a state, a movement into nonsanctioned
topics may allow newspapers to tap into audience demands.?”

Indeed, Chinese show much interest in nonsanctioned news about American politics.
Special programs dealing with 9/11, the war on Iraq, and the presidential elections in 2004
were watched by a large television audience. For instance, in Shenyang up to 64.9% of
TV viewers watched Iraq Special Report (Yilake Tebie Baodao) and Caring About the War
on Iraq (Guanzhu Yilake Zhan Shi).?' The popularity of programming on Iraq was in part
due to the fact that it was the first time that international events were broadcasted live in
the Chinese media.??> Reporters also state that criticism of the United States is negative
news, which satisfies the demand for dramatic and sensationalist stories among readers
(Stockmann, in press).

Restrictions by Propaganda authorities create rules and standards for news reporting
among editors and journalists, resulting in associations of nonsanctioned and sanctioned
topics with certain norms of behavior. Strictly sanctioned topics cannot be published in the
paper, but only internally reported to relevant institutions within the Chinese political sys-
tem. Sanctioned topics can be reported about, but need to be censored. And nonsanctioned
topics can be written in any way the journalist likes. With respect to the United States, it is
sufficient to distinguish between sanctioned and nonsanctioned topics only. No topics are
so sensitive that the media are not allowed to report about them. For example, handbooks
used for training of journalists lay out very specific rules about how to cover Taiwan as the
most sensitive issue.?

Based on these findings from my qualitative research, I developed measures for non-
sanctioned and sanctioned topics for news reporting. When articles mentioned China in
addition to the United States, they were coded as sanctioned (1), while stories that only
involved the United States were coded as nonsanctioned (0). Similarly, the more frequently
a report mentioned a Chinese official involved in foreign policy-making by name, such as
Hu Jintao, Li Zhaoxing, and so forth, the more sanctioned it became. Accordingly, this
dummy variable, called China and the U.S., and a continuous variable, termed Chinese
leaders, form the basis for the journalistic rule to “stand behind China’s foreign policy.”
As we would expect based on my fieldwork, these measures correlate strongly with lists of
sensitive keywords frequently censored by Web site administrators.>* Sensitivity increases
as articles become more relevant to China and particularly Chinese officials involved in
foreign policy-making. Yet when reports cover political institutions or politicians outside
of the Chinese context, sensitivity decreases.

Empirical Results

My first hypothesis predicted that negativity toward the United States would increase in
established papers between 1999 and 2003, despite 1999 being a year of tension in Sino-
U.S. relations and 2003 being more stable. This change in tone should be primarily driven
by an increase in the likelihood of official and semiofficial papers to select nonsanctioned as
opposed to sanctioned topics, as those topics allow newspapers to follow market demands.

Let us first take a look at how negativity in the news about the United States changes
between 1999 and 2003. Since tone, the dependent variable, is continuous I rely on ordinary
least squares (OLS) regression analysis to answer this question. The dependent variable
is regressed upon the dummy variables for the People’s Daily, the year 2003, and inter-
actions between them. To guard against the possibility that any changes observed may
be related to the article’s relevance to politics (based on the number of times the article



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

Race to the Bottom 277

mentioned Chinese, American, or international political institutions or politicians), sanc-
tioned topics (whether it mentioned China), changes in the management of newspapers
by the Propaganda Department (sensitivity) over time, or the length of the article (longer
articles increase the likelihood that certain keywords are mentioned), I control for these
variables in the statistical analysis.? To facilitate interpretation, all independent and control
variables were recoded to run from O to 1.

The functional form of the model is as follows:

Tone = By + B People’s Daily + B, 2003 + B3 (People’s Daily*2003) + B4_5 Controls + u

The negativity increase hypothesis hinges on the magnitude of coefficients for B, and the
sum of B, and f3, representing changes between 1999 and 2003 by the Beijing Evening
News and the People’s Daily, respectively. If competition exerts pressure on established
papers to target audience demands for critical news coverage, we should observe that both
newspapers report more negatively about the U.S. in 2003 compared to 1999.

Figure 1 and Table 1 display the results of the statistical analysis.?® The x-axis of
Figure 1 represents year and the y-axis the marginal effect of year on tone of news report-
ing about the U.S. As indicated by the downward slope, both newspapers become more
negative over time. When comparing 1999 with 2003, the ratio of positive to negative
words decreases by about 14%, with both papers moving about parallel to each other. This
move in a more negative direction provides evidence that negativity toward the U.S. has
indeed been increasing in the two newspapers over time, though we can be less certain
about the decline in tone of the People’s Daily.”’

Does this increase in negativity primarily result from more frequent coverage of non-
sanctioned topics? If competition increases incentives for established papers to overstep
boundaries for news reporting, we should observe that both become /ess likely to report
on sanctioned topics in 2003. Figure 2 and Table 2 display the results of this second test.
Each column represents a separate regression equation, with the left column presenting
results from probit maximum likelihood regression and the right one displaying those from

0.5
0.4 1
0.3 1

0.2 | '\.

0.1 1

—
1999 = -~ 2003
~0.1 | = °
-0.2 |

0.3 |
04 |

Marginal Effects of Year on
Tone of News Reporting About the U.S.
o
r

Year

—— People’s Daily (official paper) —® =Beijing Evening News (semiofficial)

Figure 1. Changes in the tone of news reporting over time. Source: Computer-aided text analysis on
news reporting regarding the United States (USCATA).



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

278 Daniela Stockmann

Table 1
Changes in the tone of news reporting over time

Dependent variable

Tone of news reporting about the U.S.

People’s Daily 0.257%**
(0.088)
People’s Daily x 2003 0.067
(0.103)
2003 —0.139**
(0.066)
China and the U.S. 0.451%*
(0.053)
Politics —1.381***
(0.189)
Sensitivity over time —0.896***
(0.222)
Length 1.070*
(0.569)
Constant 0.404***
(0.069)
N 2,272
R? 07

Note. Values are coefficients with standard errors in parentheses. Source: Computer-aided
text analysis on news reporting regarding the United States (USCATA).
*p < .10; **p < .05; " p < .01.

OLS regression. I investigated two measures for distinguishing between nonsanctioned
and sanctioned topics. At the most simple level, relevance to China was assessed by the
dummy variable coded one if the article mentioned China in addition to the United States.
I also repeated the analysis with the measure for the number of times the article men-
tioned a Chinese official involved in foreign policy making by name, as explained above.
As before, each dependent variable is regressed upon the dummy variables for the People’s
Daily, the year 2003, and interactions between them. Control variables are consistent with
the previous analysis.

The results displayed in Figure 2 and Table 2 show that both papers are indeed less
likely to publish sanctioned topics in 2003 than in 1999, particularly the People’s Daily.
In Figure 2, the x-axis displays year and the y-axis the marginal effect of year on reporting
sanctioned topics. Over time, the People’s Daily and the Beijing Evening News become
more similar to each other. The Beijing Evening News tends to mention names of Chinese
leaders rarely in 1999 and in 2003 even one eighth of a name less than before. By contrast,
the mouthpiece of the central CCP is about half a name more likely to mention a Chinese
leader in 1999 than the Beijing Evening News, but in 2003 both papers become about
equally unlikely to cover Chinese leaders.?® This basic pattern of results was strongly repli-
cated when the dependent variable was measured by a dummy variable assessing whether
a report mentioned China in addition to the U.S., as shown in the left columns in Table 2.

These results confirm the peculiar pattern for a possible race to the bottom in Chinese
newspapers takes. The rise of commercialized papers created competitive pressures



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

Race to the Bottom 279

0.5

0.4
0.3

0 = T t |
1999 T T == - 2003
-0.1 e

Marginal Effects of Year on Number of
Chinese Officials Mentioned in Text

Year

—m— People’s Daily (official paper) —@- Beijing Evening News (semiofficial)

Figure 2. Changes in the selection of reports mentioning Chinese officials in the People’s Daily
and the Beijing Evening News over time. Source: Computer-aided text analysis on news reporting
regarding the United States (USCATA).

Table 2
Changes in coverage of sensitive topics in the People’s Daily and the Beijing Evening
News over time

Dependent variable

China and the U.S. (dummy) Number of Chinese officials

People’s Daily 0.215%* 0.386***
(0.095) (0.098)
2003 —0.073 —0.124*
(0.071) (0.075)
People’s Daily x 2003 —0.391%** —0.417%**
0.111) (0.117)
Sensitivity over time 0.076 1.162%**
(0.244) (0.251)
Length 10.688*** 2.263%**
(0.830) (0.562)
Constant —0.439*** —0.096
(0.066) (0.064)
N 2,272 2,272
Pseudo R? (probit) .08
R? (OLS) .05

Note. Values are coefficients with standard errors in parentheses. Source: Computer-aided text
analysis on news reporting regarding the United States (USCATA).
*p/z < .10;**p/z < .05; ***p/z < .01.



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

280 Daniela Stockmann

that led the official paper to disrespect requests to focus on sanctioned topics. This
changed the distribution of labor between the official and semiofficial paper. These results
dispute common perceptions that nonofficial papers stay away and official papers retain a
monopoly on sensitive topics. Despite efforts to avoid sanctioned topics, even the semioffi-
cial paper still covers sensitive stories: In 1999 about 50% of articles in the Beijing Evening
News dealt with both, China and the U.S., though only about 2% of those reports men-
tioned names of Chinese officials. Sensitive news stories are still covered in nonofficial
papers.

These results confirm that the two newspapers have become more negative over time
and that this rise in negativity is primarily driven by more frequent reporting of non-
sanctioned topics, especially in the People’s Daily, which may have experienced more
competitive pressure than the Beijing Evening News in 2003.

Causal Mechanism

The state and market hypothesis predicts that Chinese newspapers should report more pos-
itively about the United States on sanctioned topics while expressing more negativity on
nonsanctioned topics. This pattern of news reporting is rooted in the nature of press restric-
tions that aim to “massage” Chinese attitudes toward the United States: When covering
sanctioned topics reporters satisfy demands by the state, while covering nonsanctioned
topics allows them to respond to calls for more criticism in the news by readers.

To test this hypothesis, I repeated the previous statistical analysis relying on the pre-
vious model specification, this time allowing year to interact with coverage of sanctioned
topics (instead of newspaper). Complete statistical results are shown in Table OA4 in the
online appendix.

Figure 3 displays how the tone of news reporting changed between 1999 and 2003
when publishing articles that mentioned China and the U.S. as opposed to reporting solely
about the U.S. As before, the x-axis indicates year and the y-axis the marginal effect
of year on tone of news reporting about the U.S. Let us first take a look at the Beijing
Evening News, displayed in Figure 3a. The nonofficial paper clearly distinguishes between
nonsanctioned and sanctioned topics by reporting about stories related to China more
positively. The ratio between positive and negative words increases by about 50% when
reporting about sanctioned topics. This tendency remains stable over time, as indicated
by a parallel downward slope of the straight and dashed lines.?® By contrast, the People’s
Daily changes its strategy in 2003, as displayed in Figure 3b. In 1999, the paper’s ratio
of positive to negative words when reporting on sanctioned and nonsanctioned topics
was more similar to one another, but in 2003 this difference became more pronounced,
increasing from 14% to about 54%. Thus, the paper adopts a similar strategy as the
Beijing Evening News, whereby news reporting about the U.S. tends to be more positive
when topics are restricted by Propaganda authorities, but more negative when topics are
unrestricted.*”

In doing so, both newspapers can simultaneously satisfy demands by Propaganda
officials to stand behind China’s policy toward the U.S. while also satisfying perceived
consumer demands. Especially the People’s Daily appears to make up for increased nega-
tivity when covering nonsanctioned topics by reporting even more positively than before on
sanctioned topics. These results are not simply a function of greater affection toward China.
First, my measure of tone specifically analyzes words surrounding the United States, and
not positive and negative words contained in the whole text. And results remain consistent
when employing alternative measures for nonsanctioned and sanctioned news reporting.®!



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

Race to the Bottom 281

0.6
% 05
= \
5 g 0.4
5 g 0.3
52 02
2 S 0.1 —a— China and the U.S.
£ é‘ 0 - | —a— Only US.
w - .
5 2 0.1 1999 ~ 2003
S0 S
2Z -0.2
© S
=9 03
c
S -0.4
-0.5
Year
(a - Beijing Evening News)
0.5
B 04
2
5 2 o3
885 02 /
> o
6E 01
‘3 H 0 —=— China and the U.S.
e e =S | —a- Only US.
me g4 1999 T 2003
—_ . -
g3 N
B2 0.2 ~_
S5 03 =~
=g 0 s
c
S 04
-05

Year
(b - People’s Daily)

Figure 3. Changes in the tone of news reporting of nonsanctioned and sanctioned topics: (a) Beijing
Evening News and (b) People’s Daily. Source: Computer-aided text analysis on news reporting
regarding the United States (USCATA).

Therefore, differences in nonsanctioned and sanctioned news reporting provide further
evidence that the Propaganda Department restricts negativity in the news about the United
States.

These findings provide solid evidence for the causal mechanism that links more fre-
quent news coverage on nonsensitive topics with changes in the tone of news reporting.
Different coverage of sanctioned and nonsanctioned topics allows newspapers to serve both
the state and the market. When moving into nonsanctioned topics while still sticking to the
official line when covering stories that are restricted by Propaganda authorities, newspapers
may even be able to protect themselves from potential criticism by the Propaganda author-
ities as editors can still point toward stories that formerly adhere to press restrictions, even
when being published less frequently.



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

282 Daniela Stockmann

The Nature of Press Restrictions Regarding News Coverage of the U.S.

Results presented in the above empirical analysis confirm findings from my qualitative
interviews with media practitioners: The Propaganda Department demands newspapers
to report more positively (or less negatively) than they would if unconstrained. As
shown in Figure 3, both newspapers report more positively on sanctioned topics than on
nonsanctioned topics.

In addition, differences between newspapers strengthen the conclusion that
Propaganda authorities attempt to constraint criticism toward the U.S. in the news. As the
mouthpiece of the CCP at the central level, the People’s Daily consistently reports more
positively about the U.S. than the Beijing Evening News, as illustrated in Figure 1. The ratio
between positive and negative words is about 30% higher in the People’s Daily than in the
Beijing Evening News. Different reactions to the 1999 bombing of the Chinese embassy
illustrate this difference. For example, the People’s Daily quoted only one netizen’s opin-
ion: “I hope Chinese people will understand that many Americans, including myself, feel
ashamed of the dishonor, arrogance, and unreasonableness of the American government.”32
By contrast, the Beijing Evening News commented on statements by Defense Secretary
Cohen that the Chinese protest against the bombing of the Chinese embassy in Belgrade
was deliberately instigating anti-Americanism: ‘“The bombing of the Chinese embassy
was a serious violation of the sovereignty of China . .. of course the Chinese govern-
ment and the Chinese people feel extreme indignation towards this issue, is it surprising
that we are organizing some protest action?”3* Cohen’s reference to the Chinese media’s
late publication of President Clinton’s apology, which he saw as “calculated exploitation”
by the Chinese government rather than righteous indignation, was not mentioned in the
article.3*

One can explain the more assertive reaction by the Beijing Evening News in compari-
son to the People’s Daily by their differing degree of marketization. The People’s Daily still
depends on indirect state subsidies by work units at all levels of government that receive
small funds to subscribe to newspapers (primarily official ones) and is thus more tightly
controlled by the state than the Beijing Evening News, which is more strongly dependent
on its readers to attract advertisers. As a result, the People’s Daily should remain closer to
the official line, while the Beijing Evening News should be closer to audience demands.

These differences across topics and newspapers demonstrate that restrictions imposed
by the Propaganda authorities are not aimed at “demonizing” the United States, as may
have been the case in the early 1990s, according to Brady’s study of the propaganda system
based on data stemming from the early 1990s (Brady, 2008). When issuing instructions for
news reporting, the Propaganda authorities tend to either stop reporting about issues that
may stir up nationalist sentiment or ask editors to tone down their criticism of the U.S.%

This management of media is consistent with public statements made by the
spokesperson of the Chinese Ministry of Foreign Affairs. A content analysis of all state-
ments containing references to the United States revealed that the Chinese Foreign Ministry
has placed the U.S. in a more positive context since 2000, with positive tone peaking in
2005 (see Figure OA4 in the online appendix for details). These statements were aimed
at a Chinese audience, including domestic media outlets. Thus, they confirm that the
government aims to constrain rather than foster negative sentiment toward the U.S.

This is not to say that the Propaganda Department may not have a bifurcated strategy.
That is, Propaganda officials are well aware of the fact that market demands pull media
toward more negative news reporting. In crisis situations, as during the 2005 anti-Japanese
protests, they may therefore choose to abstain from issuing restrictions (Stockmann,



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

Race to the Bottom 283

2010b, 2011). The motives of public officials for allowing Chinese media to express their
anger are still debated among scholars and include arguments about fear that outraged
nationalists may turn against the regime if not allowed to express their anger and strategic
use of protests to increase audience costs in international relations (Weiss, 2008; Reilly,
in press). However, even if the government makes strategic use of the market during crisis
situations, reporters encounter instructions that are aimed at constraining criticism of the
U.S. in the news in their work, leading to the peculiar patterns in news reporting described
previously.

Other Alternative Explanations

In addition to claims that increased negativity toward the U.S. may be initiated by
the Propaganda Department, another possible explanation is that confrontational events
between China and the U.S. affect how Chinese media outlets report about the interna-
tional news. As explained above, I deliberately selected 1999 as a year of tension between
the United States and China and 2003 as a year where relations were stable in order to
account for this important counterexplanation. As a nonsanctioned topic, newspapers used
the war on Iraq to criticize the United States, but the event itself did not lead to the same
degree of tension between China and the U.S. as the 1999 embassy bombing. Therefore,
the rise of negativity toward the U.S. in the two newspapers is unlikely to result from a
direct response to confrontational events between the United States and China.

In order to further strengthen my confidence in these findings, I also compared the tone
of news reporting in Chinese and American Annual Human Rights (HR) Reports over time.
Since 2000, the Chinese government has published a report on the state of human rights
in the United States in the previous year.® The Information Office of the State Council
usually publishes the report a few days after the U.S. Department of State publicizes its
annual country report on human rights practices in China in February or March. An assess-
ment of the tone in these HR reports reveals that American and Chinese HR reports are
essentially mirror images of each other: Chinese HR reports become more positive when
American HR reports become more negative, and vice versa; only 2008, the year of the
Beijing Olympics, breaks this pattern.’” This development does not show any signs of
retaliation, not even when confrontation accumulates over time, thus reinforcing the con-
clusion that confrontation in Sino-U.S. relations does not drive increasing negativity toward
the U.S. in China.

However, the authors of the HR reports in the Information Office are not media prac-
titioners. Could it be that Chinese editors and journalists are becoming more supportive of
nationalism and express their increasingly negative sentiment toward the U.S. in the news
independently of both instructions by the Propaganda Department and pressures by the
market? Research in the American context suggests that misperceptions of the poor being
African American may be driven in part by TV and print journalists selecting images of
African Americans when reporting about poverty (Gilens, 1999). Yet Chinese journalists
consider themselves as being cornered between the state and the market and thus lacking
autonomy (Y. Zhao, 1998). More specifically with respect to international news, a study
of 123 Chinese journalists with expertise in international news reporting conducted by
the People’s University of China in the fall of 2010 reveals that only a small minority of
media practitioners believe that factors other than the government or demands by media
audiences influence their reporting about foreign actors.*® Though we cannot completely
exclude the possibility that reporters’ personal opinions do matter in some cases, journal-
ists themselves feel tightly constrained by demands by the government and the market,



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

284 Daniela Stockmann

leading to changes in news reporting. These studies strengthen the conclusion that increas-
ing negativity toward the United States in the People’s Daily and Beijing Evening News is
rooted predominantly in the interaction between state and market forces.

Race to the Bottom?

Changes in news reporting about the United States in the People’s Daily and Beijing
Evening News demonstrate that increased competition within a marketized media environ-
ment can, over time, change the dominant message transmitted by a tightly controlled state
media. When competitive pressures induce established papers to move into nonsanctioned
topics, these changes can pull news reporting closer to the opinion of media audiences.
The People’s Daily and Beijing Evening News both used nonsanctioned topics considered
unrelated to the U.S.—China relationship, such as the war on Iraq, as opportunities to raise
criticism and cater to audience demands. By increasing reporting on nonsanctioned top-
ics, even the mouthpiece of the CCP central leadership adjusted its position over time to
accommodate audiences and increase negative news.

These findings, though neither representative of the Chinese media as a whole nor
news reporting more generally, help to place common explanations of the rising negativity
toward the U.S. as a product of propaganda induced by the state into perspective. As a main
source of information, media provide the lens through which domestic audiences interpret
international events. In a marketized media environment, concerns about what kind of news
stories this audience finds attractive can have a significant influence on how journalists
decide to cover these stories. While this point seems obvious in the context of most liberal
democracies, media audiences are often considered unimportant for authoritarian media,
as they tend to be subject to tight press restrictions. There is a strong correlation between
freedom of press and political liberalization (Norris & Inglehart, 2009). Yet even when an
authoritarian regime tightly controls news content, the combination of press restrictions
and competitive market forces can induce reporters to engage into a race to the bottom
as media outlets have to weigh the possible government reaction against the benefits of
gaining an audience to make a profit. This situation may result in an overall move toward
audience demands.

How one evaluates these effects depends on which highest standards one employs
for evaluation. On the one hand, this development may result in more satisfied con-
sumers as readers see their own opinions more strongly reflected in the news. Indeed,
there is evidence that Chinese readers seek out nonofficial papers as those are regarded
to be more credible (Stockmann, 2010b, in press). On the other hand, readers are also
affected by what they read in the news: Negative news reporting about the U.S. in nonoffi-
cial papers increases negative sentiment towards the United States (Stockmann, in press).
When journalists write critical stories about the U.S. they may be responsive to growing
assertiveness among the Chinese public while simultaneously feeding into popular nation-
alism and antiforeign sentiment, which may have important implications for U.S.—China
relations.

These dynamics do not seem to be part of a carefully planned strategy of Propaganda
authorities. While Chinese officials often blame the marketized media and the Internet
for stirring up nationalist sentiment (X. Wu, 2007), they do not seem to be aware of a
long-term downward trend of the official line as publicized in official mouthpieces. From
the perspective of public officials, media may experience increasing pressure from audi-
ences, and the job of Propaganda authorities remains to keep those pressures under control
when they arise. One reason for this focus on short-term developments may be that the



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

Race to the Bottom 285

Chinese Propaganda Department imposes press restrictions situationally (Brady, 2008),
often without empirical knowledge about long-term trends. Another may be that marke-
tized media are creative about disguising their strategies to circumvent press restrictions,
as shown in the case of the People’s Daily. If Propaganda authorities only place emphasis
on sanctioned topics, simply publishing fewer topics but those according to the rules may
already satisfy demands by the state, while increased coverage of nonsanctioned topics
may allow media outlets to respond more strongly to the market. As a result, the official
government position as publicized in mouthpieces may adjust to audience demands over
time, while public officials get positive feedback that press restrictions are implemented
effectively.

While a race to the bottom situation may occur in any media system, the particu-
lar pattern in which media outlets attempt to circumvent punishment by the state may be
specific to China, or possibly other kinds of authoritarian states. Authoritarian regimes
impose tighter controls over media reporting and are more likely to rely on severe pun-
ishments to enforce policies (Norris & Inglehart, 2009; Mulligan, Gil, & Sala-i-Martin,
2004). In China, repeatedly undermining boundaries for news reporting can result in re-
education sessions, loss of employment, and even imprisonment. These coercive measures
by the government and the absence of a media law and legal system capable of protecting
freedom of the press provide strong incentives for media practitioners to disguise attempts
to disregard press restrictions. As a result, the particular way in which newspapers try to
adhere to audience demands while simultaneously satisfying the state is shaped by the
broader political environment into which they are integrated. Antiforeign sentiment and
ethnocentrism may be attractive means to keep audiences attentive and engaged (Kinder
& Kam, 2009, p. 40), yet the particular form they take in Chinese newspapers is a distinct
function of the Chinese political system.

Notes

1. See, for example, The National Interest (Winter 2000/2001), CNN (April 3, 2001), and
Newsweek (April 16, 2001).

2. My findings differ from Brady (2008) since her data stem from the early 1990s while mine
refer to the situation in the early 2000s.

3. This approach by the central government can change during crisis. During nationalist out-
bursts, the central government walks a fine line between allowing expressions of negativity while
at the same time constraining popular anger. Since this study examines general trends over time,
my explanations of the position of the central government relate to regular circumstances. For more
detailed explanations of the dynamics between the central government and citizens in times of
crisis, see Johnston and Stockmann (2007) and Stockmann (2010b).

4. See http://gapp.gov.cn.

5. Some newspapers had already lost all subsidies in the early 1980s, for example the Jilin
Daily (Y. Zhao, 1998, p. 52, footnote 6).

6. See http://www.3009.cn/Article/200591413311-1.htm. While the Beijing Youth Daily had
been the first among newspapers, the Hunan Broadcasting Bureau listed parts of its business on the
Shenzhen stock market as early as 1999 (Y. Zhao, 1998). The Guangzhou Daily also applied to go
on the stock market but did not receive permission (Shentu, 2004).

7. Guanyu Guifan Xinwen Chubanye Rongzi Huodong De Shishi Yijian (Opinion on the
Implementation of Regulations on Financial Activities of the Publication and Press Industry),
General Administration of Press and Publications, July 25, 2003. Foreign investment remains
restricted to magazines and the Hong Kong-based Phoenix TV (Interviews 4, 7, 10, 15, 21, 25,
27, 35, and 42). Phoenix TV is a satellite television joint venture between Rupert Murdoch’s Star
TV; Liu Changle, an overseas Chinese entrepreneur; and the Bank of China.



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

286 Daniela Stockmann

8. Spatial models are more complicated once more than two parties and more than one issue
dimension are taken into account (see, for example, Meguid, 2005).

9. There is no commonly accepted definition of hard news and soft news. Features of soft
news common in definitions include a more personal and colloquial language as opposed to a more
institutional and distant one as well as a set of story characteristics, including sensationalism and
the absence of a public policy component (Baum, 2002).

10. In principle, nonofficial papers are more concerned than official papers about making a profit
since official papers can still rely on small state subsidies. However, profit orientation also depends
on competitive pressure: If readership drops dramatically, an official paper may experience greater
competive pressure than a nonofficial paper (see the section on case selection for details).

11. Yan and Qi coded events in Sino-U.S. relations on a monthly basis along a negative (—9)
to positive (+9) interval scale. In May 1999 the scale drops from being fairly friendly (about +3) to
somewhat confrontational (about —0.5) and remains at about similar levels until the end of the year;
in 2003 the scale is continuously positive (about +0.5) without dramatic shifts in the relationship
(Yan & Qi, 2009). Figure OA4 in the online appendix confirms that the position of the Chinese
government regarding the U.S. improved between 2000 and 2003. The role of the war on Iraq is
discussed in detail in the online appendix.

12. The survey was conducted based on face-to-face interviews by the Research Center on
Contemporary China at Peking University, relying on probability proportional to size random sam-
pling. Lists of registered Beijing residents (with Hukou) are issued every year, but exclude migrant
workers. See the online appendix for more details.

13. See Table OA3 in the online appendix. For a detailed examination of our knowledge base
on Chinese attitudes toward the U.S., see Johnston and Stockmann (2007).

14. It is unclear why public sentiment toward the U.S. declined over time; possible explanations
include rising in-group identity and nationalism (Tajfel & Turner, 1979), dissatisfaction with the
situation at home (Hollander, 1992), socialization in school and peer groups (Greenstein, 1965),
personal contact (Brewer & Miller, 1988), and increasing negativity in the news driven by media
marketization (see conclusion).

15. On the role of conglomeration in tightening control over nonofficial papers and subsidiz-
ing official papers, see Y. Zhao (2005) and Li, He, and Yu (2006). On conglomerates’ internal
organization, see Song (2004).

16. Interviews 8 and 34.

17. The Beijing Evening News was sampled from CD-ROMs published by the Beijing Daily
Group. The People’s Daily was sampled using the Renmin Ribao Archive. In order to exclude
tangential articles, I did not collect those that only mentioned the United States once in the text.

18. Semantic space was chosen based on pretesting. Eight words were large enough to pick up
variation in tone but narrow enough to ensure that valence words (negative and positive terms) tended
to be related to the concept of interest (the United States).

19. Interviews 14, 16, 21, and 25. C. Wang (2010) argues that Chinese netizens voiced support
for the American invasion of Iraq but that official papers could not report these positive opinions in
order not to undermine the official line of the government. None of my interviewees mentioned a
demand by the public for positive news, only for negative news, also in relation to the war on Iraq.

20. Nonsanctioned topics give journalists autonomy to satisfy market demands, but the result-
ing news reporting can be close to the “official line,” even if Propaganda authorities do not issue
instructions. For a detailed examination of these dynamics, see Stockmann (in press).

21. The author is grateful to AC Nielsen for sharing these data. In the case of special programs,
TV ratings of each individual program on the war on Iraq were added together. Since some people
may have watched several programs, the actual audience size may be smaller.

22. About 30 news organizations sent over 100 journalists abroad. Interviews 16 and 25.

23. First, the Office of Taiwan Affairs gives instructions for coverage of Taiwanese people of
importance, leadership meetings, and cross-strait relations. Second, journalists can only report about
Taiwanese economic issues if they received agreement from the Office of Taiwan Affairs beforehand.
Finally, in case of a crisis, reporters need to rely on announcements by the Office of Taiwan Affairs



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

Race to the Bottom 287

and the International Communication Office of the CCP Central Committee. There are also detailed
guidelines concerning word usage in the context of Taiwan. For example, instead of “mainland”
journalists should use “my country.”

24. Results are included in Table OAS in the online appendix available at the author’s Web
site at daniestockmann.net. Many thanks to Xiao Qiang, the head of Berkeley’s China Digital Times
Project, and Jonathan Hassid for sharing this list.

25. Since the number of matching synonyms for the main concept of interest affects the number
of negative and positive words found in the text, I control for the length of the article, measured in
words and recoded to run from O to 1; sensitivity over time was assessed by the proportion of Xinhua
news articles published on the same day as the article by the newspaper. For details, see Stockmann
(2010a).

26. Variations of the model are included in Table OA4 in the online appendix.

27. The difference in tone (marginal effect of year on tone as newspaper type changes) between
1999 and 2003 in the Beijing Evening News is —0.14** (SE = 0.08); in the People’s Daily it is
—0.07 (SE = 0.07). Differences between newspapers in 1999 and 2000 remain statistically signifi-
cant: Differences between newspapers in tone (marginal effect of newspaper type as year changes)
in 1999 is 0.26** (SE = 0.09); in 2003 it is 0.32** (SE = 0.08). Statistical tests on the role of Xinhua
news reports and news reporting on Iraq are discussed in detail in the online appendix.

28. The difference in mentioning leaders in the text (marginal effect of year on sanction topic
as newspaper type changes) between 1999 and 2003 in the People’s Daily is —0.54** (SE = 0.09);
in the Beijing Evening News it is —0.12 (SE = 0.08). Differences between newspapers in 1999 and
2000 (marginal effect of newspaper type as year changes) in 1999 is 0.39** (SE = 0.10); in 2003 it
is —0.03 (SE = 0.09). Statistical tests on the role of Xinhua news reports and news reporting on Iraq
are discussed in detail in the online appendix.

29. In the Beijing Evening News the difference in tone (marginal effect of year on tone as
sanctioned topic changes) between 1999 and 2003 when reporting on China and the U.S. is —0.11
(SE = 0.10); when reporting only about China, it is —0.17* (SE = 0.10). Differences between sanc-
tioned and nonsanctioned topics in 1999 and 2000 remain statistically significant: Differences in tone
when comparing between topics (marginal effect of reporting on China and the U.S. as year changes)
in 1999 is 0.48** (SE= 0.10); in 2003 it is 0.55* (SE = 0.10). Statistical tests on the role of Xinhua
news reports and news reporting on Iraq are discussed in detail in the online appendix.

30. In the People’s Daily the difference in tone (marginal effect of year on tone as sanctioned
topic changes) between 1999 and 2003 when reporting on China and the U.S. is 0.09 (SE = 0.10);
when reporting only about China, it is —0.31"* (SE = 0.12). Differences between sanctioned and
nonsanctioned topics in 1999 and 2000 become more significant over time: Differences in tone when
comparing between topics (marginal effect of reporting on China and the U.S. as year changes) in
1999 s 0.14 (SE = 0.12); in 2003 it is 0.54** (SE = 0.10). Statistical tests on the role of Xinhua news
reports and news reporting on Iraq are discussed in detail in the online appendix.

31. Results are available from the author.

32. “Uphold Justice” (““Shenzhang Zhengyi”), People’s Daily, May 13, 1999.

33. “US Secretary of Defense Cohen Talked a Lot of Nonsense Yesterday” (“Meiguo Fang
Buzhang Keyin Zuotian Da Fang Jue Ci”), Beijing Evening News, May 13, 1999.

34. “Big Raids Resume as NATO Reasserts Demands on Serbs,” New York Times, May 12, 1999.

35. The negative coefficient of sensitivity over time in Table 1 indicates that news reporting
becomes more negative when tension in Sino-U.S. relations increases. However, even in crisis situ-
ations the Propaganda Department often constrained news reporting after protests took place. For a
more detailed explanation of this argument, see Stockmann (2010b).

36. The first Chinese HR report was published in February 2000, referring to the situation in
1999. It was coded as 1999 in Figure OA3 in the online appendix.

37. See the online appendix for details on research methods and findings regarding the
comparison of American and Chinese HR reports.

38. These data are part of a research project on Chinese views of the European Union funded
by the 7th Framework Program of the European Commission run by the University of Nottingham



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

288 Daniela Stockmann

in collaboration with the Chinese Academy of Social Sciences, the People’s University of China,
Leiden University, Jakobs University Bremen, and Chatham House. A total of 29.5% of edi-
tors and journalists named as influential the nature of the relationship between China and the
foreign actor, and another 13.11% named the Chinese government and senior-level media staff;
since the Propaganda Department demands that the Chinese media report about foreign affairs
from the perspective of the Chinese government, together the perceived influence of the state
on media reporting adds up to about 43% (the perceived influence of the government is much
higher among the second [11%] and third important factors [29.5%] in influencing reporting).
Another 27% named readers and media audiences as influential. Only 16.4% selected attitudes
of other media and only 4% the newsworthiness of the story as being influential in how they
report about foreign politics. The precise question wording referred to reporting about the European
Union, not the general term international news. However, since news reporting about the U.S. is
more tightly restricted than about the European Union and Chinese media audiences care more
strongly about news on the United States than about the EU, we would expect reporters to be
even more likely to select the state and media audiences as important factors when asked about the
United States.

References

Baum, M. A. (2002). Sex, lies, and war: How soft news brings foreign policy to the inattentive public.
American Political Science Review, 96, 91-109.

Brady, A.-M. (2008). Marketing dictatorship: Propaganda and thought work in contemporary
China. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.

Brewer, M., & Miller, N. (1988). Contact and cooperation: When do they work? In P. A. Katz &
D. A. Taylor (Eds.), Eliminating racism: Profiles in controversy (pp. 315-326). New York, NY:
Plenum Press.

Downs, A. (1957). An economic theory of democracy. New York, NY: Harper Books.

Endersby, J. M. 1., & Ognianova, E. (1997). A spatial model of ideology and political communica-
tion. Press/Politics, 2, 23-39.

Fewsmith, J., & Rosen, S. (2001). The domestic context of Chinese foreign policy. In D. M. Lampton
(Ed.), The making of Chinese foreign and security policy in the era of reform, 1978-2000
(pp- 151-187). Stanford, CA: Stanford University Press.

Gilens, M. (1999). Why Americans hate welfare. Chicago, IL: University of Chicago Press.

Greenstein, F. I. (1965). Children and politics. New Haven, CT: Yale University Press.

Hamilton, J. (1998). Channeling violence: The economic market of violent television programming.
Princeton, NJ: Princeton University Press.

Hamilton, J. (2004). All the news that’s fit to sell: How the market transforms information into news.
Princeton, NJ: Princeton University Press.

Hardin, R. (1982). Collective action. Baltimore, MD: Resource for the Future.

Hollander, P. (1992). Anti-Americanism: Critiques at home and abroad, 1965-1990. New York, NY:
Oxford University Press.

Hughes, C. (2006). Chinese nationalism in the global era. New York, NY: Routledge.

Johnston, A. 1., & Stockmann, D. (2007). Chinese attitudes toward the United States and Americans.
In P. Katzenstein & R. Keohane (Eds.), Anti-Americanisms in world politics (pp. 157-195).
Ithaca, NY: Cornell University Press.

Kinder, D. R., & Kam, C. D. (2009). Us against them: Ethnocentric foundations of American opinion.
Chicago, IL: University of Chicago Press.

Kitschelt, H. (1995). The radical right in Western Europe. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Ku, L.-W., Wu, T.-H., Lee, L.-Y.,, & Chen, H.-H. (2005). Construction of an evalua-
tion corpus for opinion extraction. Retrieved from http://research.nii.ac.jp/ntcir/workshop/
OnlineProceedings5/data/OPEN/NTCIRS-OPEN-KuL.pdf

Li, C.—C., He, Z., & Yu, Y. (2006). Conglomerated: The case of the Shenzhen Press Group. Media,
Culture, & Society, 28, 581-602.



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

Race to the Bottom 289

Lowe, W., Benoit, K., Mikhaylov, S., & Laver, M. (2011). Scaling policy positions from coded
political texts. Legislative Studies Quarterly, 36, 123—155.

Meguid, B. M. (2005). Competition between unequals: The role of mainstream party strategy in
niche party success. American Political Science Review, 99, 347-359.

Mulligan, C. B., Gil, R., & Sala-i-Martin, X. (2004). Do democracies have different public policies
than nondemocracies? Journal of Economic Perspectives, 18, 51-74.

Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebook. Thousand Oaks, CA: Sage.

Norris, P., & Inglehart, R. (2009). Cosmopolitan communications: Cultural diversity in a globalized
world. New York, NY: Cambridge University Press.

Reilly, J. (2006). China’s history activism and Sino-Japanese Relations. China: An International
Journal, 4, 189-216.

Reilly, J. (in press). Strong state, smart state: The rise of public opinion in China’s Japan policy.
New York, NY: Columbia University Press.

Seckington, I. (2005). Nationalism, ideology, and China’s ‘fourth generation’ leadership. Journal of
Contemporary China, 14, 23-33.

Shambaugh, D. L. (1991). Beautiful imperialist: China perceives America, 1972—1990. Princeton,
NJ: Princeton University Press.

Shentu, Q. (2004). Nian Baoye Touzi Xin Tedian [New characteristics of investment in the news-
paper industry in 2004]. In Zhongguo Baoye Nianjian (pp. 41-42). Beijing, China: Zhongguo
Gongshang Lianhe Chubanshe.

Shepsle, K. A. (1991). Models of multiparty electoral competition. New York, NY: Harwood
Academic Publishing.

Shirk, S. (2007). Changing media, changing foreign policy. Japanese Journal of Political Science, 8,
43-70.

Song, Y. (2004). Zhongguo Baoye Jituan Jianjie [Introduction to Chinese newspaper conglomerates].
In Zhongguo Baoye Nianjian (pp. 386—405). Beijing, China: Zhongguo Gongshang Lianhe
Chubanshe.

Stempel, G. H. (1952). Sample size for classifying subject matter in dailies. Journalism Quarterly,
29,333-334.

Stockmann, D. (2010a). Information overload? Collecting, managing, and analyzing Chinese media
content. In A. Carlson, M. Gallagher, & M. Manion (Eds.), Sources and methods in Chinese
politics (pp. 107-125). New York, NY: Cambridge University Press.

Stockmann, D. (2010b). Who believes propaganda? Media effects during the anti-Japanese protests
in Beijing. China Quarterly, 202, 269-289.

Stockmann, D. (2011). What information does the public demand? Getting the news during the 2005
anti-Japanese protests. In S. Shirk (Ed.), Changing media, changing China (pp. 175-201). New
York, NY: Oxford University Press.

Stockmann, D. (in press). Media commercialization and authoritarian rule in China. New York, NY:
Cambridge University Press.

Tajfel, H. (1982). Social identity and intergroup relations. Cambridge, England: Cambridge
University Press.

Tajfel, H., & Turner, J. C. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. In W. Austin &
S. Worschel (Eds.), The social psychology of intergroup relations (pp. 33—47). Monterey, CA:
Brooks/Cole.

Turner, J. C. (1987). Rediscovering the social group: A self-categorization theory. Oxford, England:
Basil Blackwell.

U.S.-China Security Report Commission. (2002). Perspectives towards the United States in selected
newspapers of the People’s Republic of China. Washington, DC: Author.

Wang, C. (2010). Gongzhong Dui Zhongguo Waijiao De Canyu Jigi Yingxiang: Jiyu 2003 Nian De
San Ge Anli De Yanjiu [The participation and influence of the public on Chinese foreign affairs:
Three case studies from 2003]. Waijiao Pinglun, 3, 74-96.

Wang, M., & Jing, M. (2003). Waishi Caifang Baodao [Foreign affairs interview reports]. In H. Lan
(Ed.), Zhuanye Caifang Baodaoxue (pp. 53-75). Beijing, China: People’s University Press.



Downloaded by [Univ Leiden - Campus Den Haag] at 03:13 23 August 2011

290 Daniela Stockmann

Weiss, J. C. (2008). Powerful patriots: Nationalism, diplomacy and the strategic logic of anti-foreign
protest. (Unpublished doctoral dissertation). University of California, San Diego, La Jolla, CA.

Wu, G. (2000). One head, many mouths: Diversifying press structures in reformed China.
In C.-C. Lee (Ed.), Power, money, and media: Communication patterns and bureaucratic control
in cultural China (pp. 45-67). Evanston, IL: Northwestern University Press.

Wu, X. (2007). Chinese cyber nationalism. Plymouth, MA: Lexington Books.

Xu, G. (1997). The rise of anti-Americanism in China. Asian Thought and Society, 12, 208-226.

Yan, X., & Qi, H. (2009). Zhong Wai Guanxi Dingliang Yuce [Quantitative predictions of China’s
foreign relations]. Beijing, China: Shijie Zhishi Chubanshe.

Zhao, M. (2001). Zhongguo Ren Kan Meiguo [The Chinese people viewing America]. In M. Tao &
M. Zhao (Eds.), Zhong Mei Changgi Duihua (pp. 3-20). Beijing, China: Chinese Academy of
Social Sciences Press.

Zhao, S. (1998). A state-led nationalism? The patriotic education campaign in post-Tiananmen
China. Communist and Post-Communist Studies, 31, 287-302.

Zhao, Y. (1998). Media, market, and democracy in China: Between the party line and the bottom
line. Urbana: University of Illinois Press.

Zhao, Y. (2005). The state, the market, and media control in China. In P. Thomas & Z. Nain (Eds.),
Who owns the media: Global trends and local resistance (pp. 179-212). Penang, Malaysia:
Southbound.



